Jacobsen og Frankly Juice samarbejder om øl til Roskilde Festival

Carlsbergs husbryggeri Jacobsen har med pulp fra Frankly Juices produktion brygget en øl, der skal sælges på den forestående Roskilde Festival.
Brygmester Chris Thurgeson tester den nye Roskilde-øl, der er brygget i samarbejde med Frankly Juice. | Foto: Pr/ Carlsberg Danmark
Brygmester Chris Thurgeson tester den nye Roskilde-øl, der er brygget i samarbejde med Frankly Juice. | Foto: Pr/ Carlsberg Danmark

Jacobsen-bryggeriet, der hører under Carlsberg, har indgået samarbejde med juiceproducenten Frankly Juice - et samarbejde, der nu har udmøntet sig i en økologisk, upcyclet IPA, der vil blive solgt på årets Roskilde Festival. 

Det skriver Carlsberg Danmark i en pressemeddelelse. 

”Vi er meget glade for at præsentere gæsterne for denne specielle IPA sammen med Frankly Juice. Vi har gjort os umage med at brygge, hvad vi mener, er sommerens IPA. I tæt samarbejde med Roskilde Festival og Frankly Juice har vi skabt en frugtig IPA, som er perfekt, når man skal slukke tørsten på en varm sommerdag på festivalpladsen,” udtaler Katrine Dueholm Nielsen, commercial graduate i Carlsberg Danmark, i meddelelsen.

Den nye øl, der har fået navnet Jacobsen Roskilde Festival 2023 IPA, er med noter af alt fra bær og melon til citrus og tropiske frugter. Det skyldes det, at øllen er baseret på restproduktet pulp fra Frankly Juice-produktionen.

”Vi arbejder fokuseret med at udnytte vores pulp bedst muligt, så da denne mulighed bød sig, var vi meget nysgerrige. Pulp har en masse gode vitaminer og næring i sig, så det er oplagt at anvende det i øl også. Vi er meget stolte af den øl, der er brygget med vores pulp og glæder os til at se den på Roskilde Festival,” udtaler Christian Bowall, der er kommerciel direktør og medstifter af Frankly Juice.

Carlsberg fortæller videre, at Jacobsen-bryggeriet ved at bruge pulp i ølbrygningen har kunnet spare 15 pct. af malten. 

”I stedet for at pulpen går til spilde, bruger vi den til at erstatte en masse malt i vores bryg-proces og give en frugtig smag til øllen, så dette samarbejde er et rigtigt godt eksempel på, hvordan vi alle får mest muligt ud af vores råvarer, når vi upcycler,” siger Katrine Dueholm Nielsen om den nye øl. 

I alt er der brygget 10.000 liter Jacobsen Roskilde Festival 2023 IPA. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter