Heinekens resultater for første kvartal skuffer

Den hollandske bryggerigigant Heineken rammer forbi analytikernes forventninger til første kvartal, og det er særligt den ølvolumen i Asien-Stillehavs-regionen, der ikke lever op til forventningen.
Marketwire

En af Carlsbergs helt store konkurrenter skuffer i 1. kvartal. 

Den samlede organiske ølvolume for Heineken faldt med 3 pct. i første kvartal, hvor analytikere adspurgt af Bloomberg News ventede et fald på kun 1 pct.

I bryggerigigantens markedsområder var det særligt Asien-Stillehavs-regionen, der trak mest ned med et organisk fald i ølvolume på 10,5 pct. mod ventet positive 4,1 pct. I Europa endte volumenvæksten på minus 2,3 pct., der er i tråd med markedets forventninger.

”Resultaterne i Asien-Stillehavs-regionen og Afrika, Mellemøsten og Østeuropa var skuffende, belastet af midlertidig volatilitet i Vietnam og Nigeria, hvilket førte til mindre efterspørgsel,” oplyser selskabet i forbindelse med regnskabet.

Amerika var den eneste region, hvor selskabets organiske vækst i ølvolume overraskede positivt med en stigning på 3,4 pct. mod estimeret 2,7 pct., viser data fra Bloomberg News.

Første kvartal endte med en organisk omsætningsvækst på 8,9 pct. og en nettoomsætning på 6,38 mia. kr. Markedet ventede ifølge Bloomberg News en organisk omsætningsvækst på 10,8 pct. samt en nettoomsætning på 6,35 mia. kr.

Forventningen til 2023 fastholdes om en driftsindtjening, der ventes at stige organisk med en midt til høj encifret procentsats.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter