Fødevareaktører vil digitalisere alkoholtjek

Det er for let for mindreårige at købe alkohol. Det skal stoppes med modernisering og digitalisering, skriver b.la. DI Fødevarer og De Samvirkende Købmænd. 
Foto: Per Lange
Foto: Per Lange

Risikoen for at unge under 18 år får serveret alkohol i nattelivet eller køber det i dagligvarehandlen skal stoppes. 

Det mener Jannick Nytoft, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd, Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer og Mette Høgh, der er formand for HK Handel. 

”Tiden er moden til, at vi som samfund gennemfører en effektiv og tidssvarende løsning på den mangeårige udfordring med at håndhæve salgsaldersgrænserne,” skriver de tre aktører i et indlæg i Altinget Fødevarer. Her henviser de til undersøgelser, der viser, at to ud af tre unge lykkes med at købe alkohol. 

Det skal bekæmpes ved at indføre et digitalt alderstjek, når forbrugeren indkøber varer på sit dankort eller via sin mobil. 

”Vi opfordrer derfor regeringen til at tage initiativ til at implementere digitalt alderstjek, så lovgivningen bliver effektivt håndhævet.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter