Carlsberg-direktør: Overtager partner og vil vokse lokalt i Canada

Med købet af canadiske Waterloo Brewing har bryggerigruppen set en mulighed for at skabe vækst lokalt, siger eksportdirektør.
Foto: Carlsberg / Pr
Foto: Carlsberg / Pr
AF MARKETWIRE

Carlsberg har været på indkøb i Canada og overtager samarbejdspartneren Waterloo Brewing, som allerede producerer Somersby for det danske bryggeri i landet. 

Formålet med opkøbet er at komme tættere på det canadiske marked og vokse forretningen, fortæller Alexandros Karafillidis, der er chef for export og license hos Carlsberg. 

”Vi så en mulighed i Canada og har allerede forretning der. Det kan give os en bedre mulighed for lokal produktion og muligheden for at kombinere vores egen portefølje med Waterloos portefølje, som vi ser store muligheder i,” siger han. 

Carlsberg køber kendt canadisk bryggeri

Han afliver samtidig spekulationer om, hvorvidt det canadiske opkøb skal ses som en adgang til markedet i USA. En fremgangsmåde, som den danske branchefælle Royal Unibrew ellers for nyligt har benyttet sig åbent af med købet af canadiske Amsterdam Brewery. 

”Det er helt sikkert meget fokuseret på Canada og skal ikke tolkes som noget, der egentlig handler om USA. Det handler om det canadiske ølmarked og det canadiske RTD-marked (ready to drink, red.),” tilføjer han med reference til færdigblandende drinks. 

Det canadiske ølmarked er i omegnen af 20 mio. hektoliter på årsbasis, og det betegner han som en betydelig størrelse, dog uden at være enormt.

Lang tid undervejs

Samarbejdet med Waterloo blev etableret tilbage i 2020, hvor det canadiske bryggeri begyndte at varetage produktionen af Carlsbergs cider Somersby. Forhandlingerne om en egentlig overtagelse af partneren er dog først kommet på bordet i løbet af i år, fortæller Carlsberg-chefen.

”Vi begyndte den lokale produktion af Somersby hos Waterloo for nogle år tilbage frem for at skulle sejle det tværs over Atlanten, og her begyndte vi at få kendskab til både bryggeriet og de muligheder, de rummer. Deres portefølje er interessant,” siger han.

Fremover skal Waterloo producere flere af Carlsbergs varemærker, men Waterloos egne mærker vil fortsat udgøre hovedparten. 

”Nu kan vi kombinere det at have en lokale brands og en lokal produktion af vores internationale portefølje, og det er vigtigt for os, ikke mindst på grund af fragtomkostninger og muligheden for at spare CO2,” lyder det fra Alexandros Karafillidis. 

Han peger på fragtbesparelser og en kortere vej fra produktion til markedet som nogle af områder, hvor der kan hentes synergier. Han ønsker dog endnu ikke at sætte numre på, hvor store omsætnings- og omkostningssynergier, Carlsberg venter at kunne hente. 

Den danske bryggerikoncern har betalt 4 canadiske dollar per aktie i Waterloo Brewing, svarende til samlet 144 mio. canadiske dollar eller 741 mio. kr., inklusive optioner.

Analytiker om Carlsbergs nye bryggeri: Ikke et kæmpe opkøb

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter