Champagne-bønder går sammen for at styrke dansk vin-platform

Vin-platformen Kobaj får fremover styrket sit salg i Danmark og Sverige. Det sker, når en række champagne-bønder går sammen i et fremstød for at vinde yderligere markedsandele.
Alexander Kidd fra Kobaj | Foto: Kobaj / Pr.
Alexander Kidd fra Kobaj | Foto: Kobaj / Pr.

Tanken med den dansk-udviklede vinplatform, Kobaj, som blev stiftet i 2018, er at lade forbrugerne købe ind i fællesskab, og dermed spare fordyrende mellemled.

Det er ifølge Kobaj nu blevet så stor en succes, at 16 champagne-bønder går sammen i et unikt fremstød for at styrke platformens salg i Danmark og Sverige.

Dermed er i alt 23 champagne-producenter tilknyttet Kobaj, og det samlede salg af regionens eftertragtede mousserende vine er tæt på 30 mio. kr. og udgør dermed en tredjedel af det danske selskabs omsætning. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Med fremstødet regner de med at kunne vinde yderligere markedsandele. Ifølge virksomheden er Danmark blevet den største eksportfaktor for mange af de små vinbønder, og derfor har Grand Cru-producenten Beatrix Gimbres overtalt 15 andre huse fra Champagne til at lave et fælles fremstød på den danske platform.

Normalt skal hver enkelt producent sælge mindst 25 kasser vin for at få fragt og fortoldning til at hænge sammen i en ordre, men i den nye kampagne samler og sender de 16 huse alle bestillinger på én gang fra Gimbres’ vingård.

Samkøb åbner nye døre

En af de producenter, der er med i det nye samarbejde, er mærket Paul Hazard, hvor direktør Philippe Hazard siger:

”Kobajs model med direkte samkøb har åbnet helt nye døre på champagnemarkedet. Mange mindre producenter som os er derigennem blevet synlige for en så stor og stærk målgruppe, at vi kan udvide vores egenproduktion i stedet for at måtte sælge de overskydende druer til større producenter. Det er for det første en bedre forretning for os, og for det andet er der som gammelt familiebrug en stor stolthed i at kunne udvide sit eget brand.”

Stifter og adm. direktør hos Kobaj, Alexander Kidd, er begejstret for initiativer, og siger at det er Champagne-bøndernes egen fortjeneste, at salget i Danmark stiger.

”Forbrugerne har fundet ud af, at de kan få den samme kvalitet til under halv pris, hvilket er logisk, når druerne hos de kendte mærker ofte stammer fra vores vingårde. Vi har producenter, der har vundet internationale smagninger og adskillige guldmedaljer, ligesom de konstant scorer over 90 point i diverse blindsmagninger. Deres håndværk og viden er fuldt ud på højde med premium-mærkerne,” lyder det fra Alexander Kidd.

Kobaj har tidligere på året fået tilført 13,4 mio. kr. i en investeringsrunde. Regnskabet for 2021 viste et underskud på 16,9 mio. kr. mod et minus på knap to mio. kr. året før. Egenkapitalen udgjorde ved seneste års afslutning 4,3 mio. kr..

Ekspansionsivrig vinplatform træder på bremsen og rejser ny kapital

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

Vinbønder tager initiativ til ny københavnsk vinfestival



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter