En del af Watch Medier

FødevareWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
01.12.2022kl. 07.45

Med Danmark i fokus iværksætter Anora international satsning

Anora har siden sin sammenlægning i 2020 haft fokus på de nordiske monopollande samt Danmark. Men med et nyt afsæt vil selskabet tredoble sin internationale forretning indenfor en årrække, hvor det danske marked står i forgrunden.
Foto: Sebastian Schlüter Jacobsen
Foto: Sebastian Schlüter Jacobsen
af SEBASTIAN SCHLÜTER JACOBSEN

OSLO: På sin første kapitalmarkedsdag siden konsolideringen af finske Altia og norske Arcus i 2020 fremlagde Anora en storstilet international vækstplan, hvor det danske marked skal have en bærende rolle.

I forgrunden for strategien står Anoras bæredygtighedsinitiativer, som skal kunne ses for forbrugerne på produktniveau.

”Vi er markedsleder i de nordiske lande og har fået en masse erfaringer og konkrete muligheder, som vi vil føre videre til vores internationale markeder. De trends, vi ser på de nordiske markeder, skal vi udnytte på de internationale,” siger Pekka Tennilä, der er adm. direktør i Anora.

Vi kan ikke opnå det her ved at tænke i vanlige baner. Vi bliver nødt til at disrupte markedet

Kirsi Puntila, ansvarlig for Anoras internationale forretning

Han fortæller videre, at den internationale forretning indenfor en årrække skal stå for 20 pct. af Anoras samlede forretning mod de 10 pct., som de internationale markeder fylder i dag.

De nordiske markeder indebærer Norge, Sverige og Finland, hvorimod Danmark hører under Anoras Internationale markeder. Det skyldes, at Danmark ikke har monopoltilstande, som man ser på de resterende nordiske markeder, hvor staten styrer 90 pct. af alkoholsalget.

I seneste kvartal for 2022 havde Anora en nettoomsætning på 182 mio. euro svarende til 1,3 mia. kr. I 2021 var den samlede EBITDA på 739 mio. euro, hvilket er omtrent 5,5 mia. kr.

Vil overtage markedet for spiritus

Danmark skal stå som grundstenen i den internationale forretning, som for alvor får flere investeringer fra Anora i 2023. På det danske marked forventer Anora, at blive markedsleder indenfor en årrække, hvor de i dag ligger nummer to på ranglisten.

Et hop op på ranglisten på det danske marked skal ske ved at investere i egne spiritusbrands såsom Aalborg Akvavit og Gammel Dansk. Men samtidig vil Anora introducere markedet for den finske vodka Koskenkorva, som der produceres op mod 25 mio. liter vodka om året.

Vodkaen har ifølge Anora været et nøgleprodukt i den nordiske forretning, da vodkaen bliver destilleret gennem et cirkulært landbrug og dermed er tiltagende populær blandt kunder og forbrugere med hang til bæredygtige produkter.

”I Danmark vil vi fokuserer på vores egne brands, hvor vores vodkaprodukter med Koskenkorva i spidsen, skal opnå 20 pct. markedsandelen på det danske marked,” siger Kirsi Puntila, der er ansvarlig for Anoras internationale forretning.

Hvilken metode vil I bruge til at opnå markedsandele- og position på det danske marked?

”Vi skal have de mest bæredygtige brands og den bedste road to market- model. Det bliver en strukturet og systematisk tilgang med en art iværksætter-mentalitet. Vi kan ikke opnå det her ved at tænke i vanlige baner. Vi bliver nødt til at disrupte markedet,” siger hun.

Som nævnt indebærer Anoras internationale planer for nu Danmark og de baltiske lande. Her har Danmark ifølge Anora et potentiale til at indhente 30 mio. euro i netsalg årligt, hvilket er omtrent 223 mio. kr.

Samme mængde salg skal komme fra de baltiske lande, hvilket for de næste år betyder, at Danmark skal fylde halvdelen af den internationale forretning.

Selskabet har som mål at få en endnu større plads på on trade-markedet, hvorimod det digitale salg skal stå for 20 pct. af det samlede salg.

Profitten kommer ikke med det samme

I det regnestykke fylder opkøbet af danske Globus Wine en del, da det har gjort Anora til markedsledende på vinmarkedet i Danmark.

Inden 2030 forventer Pekka Tennilä og resten af Anoras ledelse, at selskabets internationale salg vil blive tredoblet. Årligt betyder det, at omsætningen skal vokse med omtrent 17 pct. Det bliver dog ikke helt ligetil at få omdannet salget til konkret profit, fortæller Pekka Tennilä.

”Vi kommer til at smide massive investeringer efter vores hovedbrands og internationale organisation på det danske og de baltiske markeder, hvilket betyder, at profitten først for alvor vil komme senere i perioden mod 2030,” siger han.

Foto: anora group
Foto: anora group

Anoras internationale satsning er funderet i de erfaringer, selskabet har gjort sig i de nordiske monopollande. Ifølge Pekka Tennilä viser netop disse lande, hvad der er fremtiden for produkter såvel som forbruger- og kundebehov. Årsagen er, at de respektive stater direkte kan videreføre sine politikker ud i markedet.

De seneste år har de politikker i høj grad været båret af bæredygtige initiativer og tendenser, som verden nu ser imod. Det vil Anora nu lukrere på.

”En internationalt strategi kræver ressourcer og investeringer, hvilket altid er risikable faktorer. Men når vi ved, hvad der fungerer, så kan vi bruge det til at minimere risikoerne,” siger Pekka Tennilä.

Han fortæller videre, at Anora allerede nu ser sig selv brede den internationale forretning ud til nærområderne omkring Danmark og Baltikum.

”Nordisk historie og bæredygtighed er gode kommercielle muligheder. Det ser vi lige nu en efterspørgsel på i Tyskland. Vi er foran markedet på dette område både ift. produkter, men også dyb historisk arv, og det skal vi udnytte,” siger Pekka Tennilä.

Dansk opkøb sikrer nordisk spirituskoncern tocifret omsætningsvækst

Fransk spirituskæmpe holder sig på sporet

Nordisk spirituskæmpe henter ny vækstansvarlig i dansk vinvirksomhed

Relaterede artikler:

  • Foto: PR/Anora Group

    Dansk opkøb sikrer nordisk spirituskoncern tocifret omsætningsvækst

    For abonnenter

  • Foto: Stephane Mahe/Reuters/Ritzau Scanpix

    Fransk spirituskæmpe holder sig på sporet

  • Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix.

    Nordisk spirituskæmpe henter ny vækstansvarlig i dansk vinvirksomhed

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liv Møller Kastrup/JP/Ritzau Scanpix.
Drikkevarer

Carlsberg-topchef: Optimistisk at tro vi kan hæve priser uden noget sker

Det får betydning for salget, når bryggeriet gennemføre endnu en runde med prisstigninger, siger topchef, der kalder forventningerne til året realistiske. 
  • Alkoholfrit ølsalg presses mere end ventet i Carlsberg
  • Hjørnesten i Carlsbergs strategi viser slinger i valsen
Foto: Andreas Merrald/Ritzau Scanpix
Foodservice

Omfanget af landets største fødevareudbud møder kras kritik

For abonnenter

Foto: Carlsberg / Pr
Drikkevarer

Hjørnesten i Carlsbergs strategi viser slinger i valsen

For abonnenter

Foto: Pr/carlsberg
Drikkevarer

Alkoholfrit ølsalg presses mere end ventet i Carlsberg

For abonnenter

Foto: Harrys Place
Servering

Barnebarn af jyske pølsevognsejere: Her er den nye ejer af Harry's Place

Foto: Stine Bidstrup
Detail

Stine Bosse genopstiller ikke til Coops bestyrelse

Læs også

Foto: Creative Commons navngivelse
Drikkevarer

Arla Danmark får ny landedirektør fra egne rækker

Henrik Lilballe Hansen flyves ind fra stillingen som landedirektør i Saudi Arabien til landedirektør i Danmark og afløser Helle Müller Petersen.

For abonnenter

Foto: Liv Møller Kastrup
Drikkevarer

Carlsbergs topchef forudser udfordrende 2023

Væksten fortsatte i 2022 for Carlsberg, men det er ikke givet, at udviklingen fortsætter i samme tempo. Store udfordringer venter forude, siger Cees ’t Hart i forbindelse med bryggeriets regnskab. Opdateret. 

For abonnenter

Foto: Joachim Adrian
Drikkevarer

Europæisk vin fortsætter på sin popularitetsbølge

Forbrugere vender i stigende grad øjnene mod europæisk vin, som i en årrække har været slået tilbage af de oversøiske. Vinimportør tror dog på et skift i trenden. 

For abonnenter

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Penge fra salg af pålægsfabrikker kan havne flere steder – 16.13
  • Carlsberg-topchef: Optimistisk at tro vi kan hæve priser uden noget sker – 16.02
  • Barnebarn af jyske pølsevognsejere: Her er den nye ejer af Harry's Place – 15.00
  • Stine Bosse genopstiller ikke til Coops bestyrelse – 14.14
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 13.14
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 12.46
  • Hjørnesten i Carlsbergs strategi viser slinger i valsen – 11.59
  • Mistillid mellem kuratorer sendte Skares advokat ud af konkursboer – 11.40
  • Omfanget af landets største fødevareudbud møder kras kritik – 11.26
  • Fødevareminister vil sætte fart på udfasning af buræg – 11.15
  • Alkoholfrit ølsalg presses mere end ventet i Carlsberg – 10.43
  • Arlas danske marketingdirektør bliver global foodservice-direktør – 10.18
  • Carlsbergs russiske forretning tjener milliardbeløb på ølsalg – 09.35
  • Tidligere Irma-direktør melder om "mange henvendelser" og mulighed i folkeaktier – 09.02
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 08.06
Flere nyheder

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Analyst

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge