Med Danmark i fokus iværksætter Anora international satsning

Anora har siden sin sammenlægning i 2020 haft fokus på de nordiske monopollande samt Danmark. Men med et nyt afsæt vil selskabet tredoble sin internationale forretning indenfor en årrække, hvor det danske marked står i forgrunden.
Foto: Sebastian Schlüter Jacobsen
Foto: Sebastian Schlüter Jacobsen

OSLO: På sin første kapitalmarkedsdag siden konsolideringen af finske Altia og norske Arcus i 2020 fremlagde Anora en storstilet international vækstplan, hvor det danske marked skal have en bærende rolle.

I forgrunden for strategien står Anoras bæredygtighedsinitiativer, som skal kunne ses for forbrugerne på produktniveau.

”Vi er markedsleder i de nordiske lande og har fået en masse erfaringer og konkrete muligheder, som vi vil føre videre til vores internationale markeder. De trends, vi ser på de nordiske markeder, skal vi udnytte på de internationale,” siger Pekka Tennilä, der er adm. direktør i Anora.

Han fortæller videre, at den internationale forretning indenfor en årrække skal stå for 20 pct. af Anoras samlede forretning mod de 10 pct., som de internationale markeder fylder i dag.

De nordiske markeder indebærer Norge, Sverige og Finland, hvorimod Danmark hører under Anoras Internationale markeder. Det skyldes, at Danmark ikke har monopoltilstande, som man ser på de resterende nordiske markeder, hvor staten styrer 90 pct. af alkoholsalget.

I seneste kvartal for 2022 havde Anora en nettoomsætning på 182 mio. euro svarende til 1,3 mia. kr. I 2021 var den samlede EBITDA på 739 mio. euro, hvilket er omtrent 5,5 mia. kr.

Vil overtage markedet for spiritus

Danmark skal stå som grundstenen i den internationale forretning, som for alvor får flere investeringer fra Anora i 2023. På det danske marked forventer Anora, at blive markedsleder indenfor en årrække, hvor de i dag ligger nummer to på ranglisten.

Et hop op på ranglisten på det danske marked skal ske ved at investere i egne spiritusbrands såsom Aalborg Akvavit og Gammel Dansk. Men samtidig vil Anora introducere markedet for den finske vodka Koskenkorva, som der produceres op mod 25 mio. liter vodka om året.

Vodkaen har ifølge Anora været et nøgleprodukt i den nordiske forretning, da vodkaen bliver destilleret gennem et cirkulært landbrug og dermed er tiltagende populær blandt kunder og forbrugere med hang til bæredygtige produkter.

”I Danmark vil vi fokuserer på vores egne brands, hvor vores vodkaprodukter med Koskenkorva i spidsen, skal opnå 20 pct. markedsandelen på det danske marked,” siger Kirsi Puntila, der er ansvarlig for Anoras internationale forretning.

Hvilken metode vil I bruge til at opnå markedsandele- og position på det danske marked?

”Vi skal have de mest bæredygtige brands og den bedste road to market- model. Det bliver en strukturet og systematisk tilgang med en art iværksætter-mentalitet. Vi kan ikke opnå det her ved at tænke i vanlige baner. Vi bliver nødt til at disrupte markedet,” siger hun.

Som nævnt indebærer Anoras internationale planer for nu Danmark og de baltiske lande. Her har Danmark ifølge Anora et potentiale til at indhente 30 mio. euro i netsalg årligt, hvilket er omtrent 223 mio. kr.

Samme mængde salg skal komme fra de baltiske lande, hvilket for de næste år betyder, at Danmark skal fylde halvdelen af den internationale forretning.

Selskabet har som mål at få en endnu større plads på on trade-markedet, hvorimod det digitale salg skal stå for 20 pct. af det samlede salg.

Profitten kommer ikke med det samme

I det regnestykke fylder opkøbet af danske Globus Wine en del, da det har gjort Anora til markedsledende på vinmarkedet i Danmark.

Inden 2030 forventer Pekka Tennilä og resten af Anoras ledelse, at selskabets internationale salg vil blive tredoblet. Årligt betyder det, at omsætningen skal vokse med omtrent 17 pct. Det bliver dog ikke helt ligetil at få omdannet salget til konkret profit, fortæller Pekka Tennilä.

”Vi kommer til at smide massive investeringer efter vores hovedbrands og internationale organisation på det danske og de baltiske markeder, hvilket betyder, at profitten først for alvor vil komme senere i perioden mod 2030,” siger han.

Foto: anora group
Foto: anora group

Anoras internationale satsning er funderet i de erfaringer, selskabet har gjort sig i de nordiske monopollande. Ifølge Pekka Tennilä viser netop disse lande, hvad der er fremtiden for produkter såvel som forbruger- og kundebehov. Årsagen er, at de respektive stater direkte kan videreføre sine politikker ud i markedet.

De seneste år har de politikker i høj grad været båret af bæredygtige initiativer og tendenser, som verden nu ser imod. Det vil Anora nu lukrere på.

”En internationalt strategi kræver ressourcer og investeringer, hvilket altid er risikable faktorer. Men når vi ved, hvad der fungerer, så kan vi bruge det til at minimere risikoerne,” siger Pekka Tennilä.

Han fortæller videre, at Anora allerede nu ser sig selv brede den internationale forretning ud til nærområderne omkring Danmark og Baltikum.

”Nordisk historie og bæredygtighed er gode kommercielle muligheder. Det ser vi lige nu en efterspørgsel på i Tyskland. Vi er foran markedet på dette område både ift. produkter, men også dyb historisk arv, og det skal vi udnytte,” siger Pekka Tennilä.

Dansk opkøb sikrer nordisk spirituskoncern tocifret omsætningsvækst

Fransk spirituskæmpe holder sig på sporet

Nordisk spirituskæmpe henter ny vækstansvarlig i dansk vinvirksomhed

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter