Hos det danske bryggeri understreges det, at sponsoratet gælder for landsholdet, men ikke for hverken Qatar eller slutrunden. Det skriver Finans.
”Det, der har været vigtigt for os, er at vores navn ikke bliver knyttet til Qatar, men til landsholdet. Derfor har vi besluttet, at vores logo kun fremgår på pressevæggen, når landsholdet optræder til pressemøder, og vi sender absolut ingen til Qatar. Vi kommer til at holde vores aktiviteter i forbindelse med slutrunden i Danmark,” fortæller Tanja Frederiksen, global kommunikationsdirektør i Carlsberg, til Finans.
Hun medgiver desuden, at slutrunden skal spilles et sted, der ”ikke lever op til etiske standarder”.
Værtskabet har været under massiv kritik, siden det blev besluttet at tildele ørkenlandet den forestående slutrunde tilbage i 2010. Flere menneskerettighedsorganisationer hævder, at Qatar forbrudt sig mod en række menneskerettigheder blandt andet ved brug af tvangsarbejde fra en række udviklingslande, skriver Finans.
Det har fået både lande og virksomheder til at tage afstand.
Under en uge efter opkøb stopper Carlsberg reklamer på Twitter
Krig har sat en stopper for Carlsbergs vækst i salg af alkoholfrie øl