Den offentlige debat i tiden fra Ruslands invasion af Ukraine i slutningen af februar, og frem til Carlsberg i slutningen af marts besluttede sig for at trække sig fra landet, manglede nuancer.
Det mener bryggeriets hollandske topchef Cees t’Hart, der til Berlingske siger:
”Jeg mener ikke, at medierne var unfair, men de var måske lidt uinformerede. På den ene side var der eksportvirksomheder, som holdt op med at sende varer til Rusland, eller butikker, som tog russiske varer ned fra hylderne. På den anden side var der en virksomhed med otte bryggerier og 8.400 russiske ansatte, som man forventede bare skulle lukke ned lige så hurtigt. Det kan man jo ikke. Nogle journalister manglede måske informationer om, hvad det krævede for Carlsberg at træffe denne beslutning.”
Han fremhæver særligt spørgsmålet om, hvorvidt man i Carlsberg havde blod på hænderne, som noget, der fik debatten til at ramme bunden.
Carlsberg meddelte den 28. marts, at bryggeriet trak sig fra det lukrative, rusisske marked.
Carlsberg skal længere op på ranglisten i Storbritannien
Carlsberg-topchef udnytter optioner og sælger aktier
Carlsberg kan blive nødt til at reducere ølproduktion i Polen