Nedlukninger sendte Riccos Kaffe til tælling - direktør ser lyst på fremtiden

Nedlukninger, medarbejdermangel og slagsmål om coronakompensation gav mange kvaler for københavnske Riccos Kaffe. Kæden er dog ved at komme på fode igen, mener direktør.
Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Foto: Melissa Kühn Hjerrild
af ASGER SKOVDAL JEPSEN

Det var et tumultarisk 2021 for Riccos Kaffe, der ejer og driver kæden Riccos Kaffebar i København. Det fremgår af selskabets nyligt offentliggjorte årsregnskab.

Selskabet oplevede et løft i bruttofortjenesten fra 8,7 mio. kr. året før til 9 mio. kr. Det var ikke nok til at sikre sorte tal på bundlinjen for kaffebaren, og årsresultatet landede på minus 554.011 kr. - dog en forbedring i forhold til bundlinjen for 2020, der endte på minus 1,3 mio. kr.

”Ja, du kan jo nok regne ud, hvad det skyldes,” siger adm. direktør Ricco Sørensen om resultatet, da FødevareWatch ringer til ham.

Han henviser til, at corona stadig har haft væsentlig påvirkning på selskabets omsætning, hvilket også understreges af regnskabets ledelsesberetning. Særligt nedlukninger af barer og serveringssteder har ramt selskabets kaffebarer hårdt på indtjeningen.

Trods det er Riccos Kaffe ved at komme på fode igen, mener kaffedirektøren - hjulpet på vej af en ketchupeffekt, hvor kunderne efter restriktionernes ophøren strømmer ud til kaffebarene.

”Folk har i lang tid haft en indebrændthed og et behov for at komme ud og tage et ”menneskebad”. Og det havde jeg slet ikke set komme.”

”Så udsigterne er rigtigt gode for os. Vi kan holde åbent igen, og vi er kommet godt i gang igen. Og det er gået over alt forventning i år, hvilket vi kan se på de foreløbige tal,” siger Ricco Sørensen.

Gider ikke slagsmål om kompensation

Det kommer dog til at tage længere tid at komme derhen, fortæller Ricco Sørensen. Virksomheden har nemlig stadig en stor gæld, som skal høvles af, hvis der skal kunne skabes yderligere vækst.

Af seneste regnskab fremgår det, at Riccos Kaffebar har langfristede gældsforpligtelser på 5,3 mio. kr. og kortfristede gældsforpligtelser på knap 3,5 mio. kr.

Skal væksten komme indebærer det ifølge Ricco Sørensen, at investorerne og ejerkredsen i Riccos Kaffe går sammen om at stille den nødvendige likviditet til rådighed for, at selskabet kan fortsætte driften, hvilket også understreges i ledelsesberetningen.

”Vi må løfte i fællesskab, hvis der mangler penge. Hvis der begynder at være hul i kistebunden, må vi ringe til vores rige onkel,” forklarer Ricco Sørensen.

Da FødevareWatch sidste år snakkede med Ricco Sørensen, rettede han en bredside mod kompensationsordningen for at være skævvredet og usolidarisk.

Ifølge ham kunne man knapt nok kalde det en ”kompensationsordning”, da virksomheden ikke kunne få godtgjort de penge, der blev tabt. Oplevelsen omkring kompensation var så dårlig, at Ricco Sørensen i sidste endte begyndte at miste troen på fællesskabet, fortalte han i den forbindelse.

Coronapandemien har slået Riccos Kaffe tilbage til start

Heller ikke i 2021 lykkedes det Riccos Kaffe at opnå ”den fulde del” i kompensationen, fortæller Ricco Sørensen uden dog at oplyse, hvor meget det lød på. Men i år er han mere afdæmpet omkring situationen.

”Det er lige meget nu. Jeg har brugt så meget tid på det, og jeg har været så sur i så lang tid, at jeg ikke gider gå ind i det mere. Jeg vil hellere lægge det bag mig og fokusere på fremtiden,” siger Ricco Sørensen.

Skal gøre tingene bedre

Netop fremtiden betegner Ricco Sørensen som lys for virksomheden, også selvom der stadig er bump på vejen. Han er ”som ammen i kirken” sikker på, at selskabet kommer ud af 2022 med et positivt årsresultat, hvilket kommer til at ske ved at justere på flere dele af forretningen.

”Vi kommer til at fokusere på at gøre tingene bedre - for eksempel har vi taget vores maddel op på et højere niveau,” oplyser han og nævner, at der er blevet hyret en konsulent ind til at udvikle frokost- og morgenmadskoncepter i kaffebarene.

Samtidig har selskabet formået at rette op på medarbejdermanglen, som kæden også døjede med sidste år, og der er på den længere bane også konkrete planer i støbeskeen til at åbne for flere barer, siger han uden at ville røbe for meget.

Den seneste tid med inflation og prisstigninger udgør dog endnu en potentiel usikkerhed for kæden, der lige er kommet igennem coronakrisen, mener Ricco Sørensen. Selvom selskabet har sendt prisstigningerne videre til forbrugerne, skal virksomheden først og fremmest fokusere på at drive selskabet og sikre vækst.

Dog er Ricco Sørensen optimistisk for, at selskabet sagtens kan komme igennem den nuværende krise.

”Det er sådan med kriser, at vi plejer at komme godt igennem dem. For vores produkter koster 30-40 kr. for en forkælelse, og det er ikke det, folk går ned på. Det er snarere fladskærme og ture til Thailand, der ryger først.”

”Man har stadig behov for forkælelelse, og der er vi en billig form for forkælelse,” siger Ricco Sørensen.

Riccos Kaffe blev stiftet i 2017 har i dag 17 filialer spredt ud over København.

Øget detailsalg løfter top og bund for kaffekæmpe

Kaffeiværksættere øger underskuddet men får kapitalindskud i millionklassen

Dansk Espresso House fik minus på bundlinjen af corona

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også