FødevareWatch

Norsk konkurrencetilsyn overvejer at stoppe Royal Unibrews milliardopkøb

Royal Unibrews planer om at købe størstedelen af aktierne i det norske bryggeri Hansa Borg er nu en sag for konkurrencetilsynet i Norge, der skal undersøge, om opkøbet vil være konkurrencevridende.

Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix.

Royal Unibrews aftale om opkøb af det norske bryggeri Hansa Borg Bryggerier kan gå hen og blive annulleret af konkurrencetilsynet i Norge.

Det skriver mediet E24 på baggrund af et notat, mediet har fået indsigt i.

Royal Unibrew bekendtgjorde i januar, at man ville opkøbe 75 pct. af aktierne i Hansa Borg svarende til 3,3 mia. NOK, og derved ville bryggeriet fra Faxe reelt blive eneejer af selskabet.

Konkurrencetilsynet har særligt fokus på Royal Unibrews position på markedet for cider og smagstilsatte alkoholiske drikke som Bacardi Breezer, som Hansa er én af de største leverandører af i Norge. Derfor har de indledt en undersøgelse blandt dagligvarekæderne Norgesgruppen, Coop og Rema 1000, der omhandler indkøb og forhandlinger mellem leverandører og detail.

Konkurrencestyrelsen har indtil 13. maj 2022 til at afgøre, om de vil gå videre med sagen.

”I mellemtiden indhenter vi information, analyserer data og ser på, hvilke konsekvenser opkøbet vil have,” siger Beate Bjerreford, fungerende afdelingsleder for mad, handel og helse hos konkurrencetilsynet i Norge.

I 2019 styrkede den norske regering konkurrencetilsynets fokus på dagligvarehandlen, efter en rapport viste, at Norgesgruppen gennemgående fik lavere priser end konkurrenterne Rema 1000 og Coop.

Adm. direktør i Hansa Borg Bryggerier Lars Gill venter med at komme med en uddybende kommentarer, til konkurrencetilsynet har vurderet sagen.

Royal Unibrews omsætning steg markant på mere udeliv i Europa

Royal Unibrew fastholder forventningerne til 2022

2022 kan blive et år uden store indkøb i Royal Unibrew

Mere fra FødevareWatch

Gynger og karruseller på Chr Hansens fødevaremarkeder

Mens kvartalstallene i stor stil ligger indenfor skiven, er der store forskelle at finde på ingredienskoncernens markeder på fødevareområdet. Nordamerika kører for fuld damp, mens Kina er bremset mere op på yoghurtfronten som følge af pandemien.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier