Den britisk reklame-vagthund Advertising Standards Authority (ASA) kritiserer smoothiebrandet Innocent Drinks, der er ejet af Coca-Cola for greenwashing.
Det skriver beveragedaily.com.
Sagen bunder i en brandlancering Innocent Drinks sendte ud på britisk TV sidste år, som blev kritiseret af gruppen Plastic Rebellion. Nu bakker ASA sidstnævnte op.
I tv-reklamerne ser man en brun verden, der langsomt bliver genoprettet ved at drikke en smoothie fra Innocent Drinks. Men sådan redder man ikke planeten, udtaler ASA.
”Vi anerkender, at Innocent Drinks er igang med diverse tiltag, som skal sænke selskabets miljø- og klimapåvirkning. Men produkterne har ikke en positiv effekt på kampen mod mindre klima- og miljøpåvirkning,” skriver ASA i en rapport, der uddyber, at Innocent Drinks ikke bruger genanvendelig plastic i flere produkter, men at flaskerne har en negativ påvirkning på miljøet og klimaet.
Innocent Drinks skriver i et svar, at man er skuffet over agenturets bedømmelse i sagen.