Smoothiedrik kritiseres for greenwashing

En brandlancering sidste år har affødt skarp kritik af fra det britiske agentur for reklamer, der beskylder den coca-cola ejede smoothieproducent for greenwashing.
Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

Den britisk reklame-vagthund Advertising Standards Authority (ASA) kritiserer smoothiebrandet Innocent Drinks, der er ejet af Coca-Cola for greenwashing.

Det skriver beveragedaily.com.

Sagen bunder i en brandlancering Innocent Drinks sendte ud på britisk TV sidste år, som blev kritiseret af gruppen Plastic Rebellion. Nu bakker ASA sidstnævnte op.

I tv-reklamerne ser man en brun verden, der langsomt bliver genoprettet ved at drikke en smoothie fra Innocent Drinks. Men sådan redder man ikke planeten, udtaler ASA.

”Vi anerkender, at Innocent Drinks er igang med diverse tiltag, som skal sænke selskabets miljø- og klimapåvirkning. Men produkterne har ikke en positiv effekt på kampen mod mindre klima- og miljøpåvirkning,” skriver ASA i en rapport, der uddyber, at Innocent Drinks ikke bruger genanvendelig plastic i flere produkter, men at flaskerne har en negativ påvirkning på miljøet og klimaet.

Innocent Drinks skriver i et svar, at man er skuffet over agenturets bedømmelse i sagen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter