I det netop aflagte årsregnskab fra Nestlé springer kaffekategorien frem som det helt store lyspunkt i 2021.
Hos producenten, der i 2018 indgik en stor og lukrativ Starbucks-licensaftale, har man sammen med salget af Nescafé pg Nespresso samlet set kategorien vokse med 9,7 pct. i 2021.
Ifølge Beveragedaily udtalte topchef Mark Schneider i forbindelse med regnskabet, at væksten i kategorien er blevet et meget klart billede på det, som han kalder ”the at-home revolution” og fremgangen i hjemmeforbruget af kaffe passer lige ned i Nestlés strategi om at være rettet mod detailhandlen.
”Vi taber måske en kop kaffe uden for hjemmet, men det er helt tydeligt, at vores markedsandel er så meget stærkere, og vi står til at få et stærkt netto-udbytte i den her udvikling, som vi tror er kommet for at blive.”
I regnskabet hedder det, at Starbucks-produkterne i 2021 voksede med 17,1 pct. til en samlet omsætning på 12,1 mia. kr.
Salget af Nespresso-produkter voksede med 8,8 pct. til en samlet omsætning på 45,8 mia. kr.
Nestlé: Prisen er barriere for danskernes bæredygtige indkøb
Nestlé omsatte for 619 milliarder i 2021
Apple-chef kan blive nyt medlem af Nestlés bestyrelse