Heineken sluttede som Carlsberg sidste år godt af. Hvem der klarede sig bedst er ikke til at sige, da de ikke er på de samme markeder.
Det konstaterer analytiker i Sydbank Per Fogh over for MarketWire.
”Begge klarede sig relativt stærkt ved årets afslutning - fjerde kvartal,” siger han.
Han fremhæver samtidig for året som helhed fra Heinekens regnskab, at hollænderne modsat Carlsberg oplevede en voldsom nedgang i solgte mængder i Asien.
Heineken oplevede i regionen Asia-Pacific et organisk fald på 11,7 pct. i solgte ølmængder, mens Carlsberg i sin region Asien kunne rapportere om en organisk vækst på 12,3 pct.
”Det skyldes simpelthen at de er meget store i Vietnam - specielt i den sydlige del, der har været hårdt ramt af corona-restriktioner,” siger analytikeren og fremhæver, at Heineken i Kina som Carlsberg viste gode takter.
Heineken melder om de samme udfordringer som Carlsberg for indeværende år.
”Inflationært pres fra råvarer, energi og fragtpriser gør, at indtjeningsvæksten bliver minimal i år,” lyder det fra Heineken
”Stort set de samme toner som fra Carlsberg.”
Heineken venter lav til meget lille vækst i indtjeningen og venter 12-15 pct. i stigning på inputomkostninger.
Carlsberg venter 0-7 pct. vækst i organisk EBIT for indeværende år.
At pege på en ”vinder” mellem de to sidste giver ikke rigtig mening ifølge Per Fogh.
”Det er svært at vurdere og direkte sammenligne, da de to bryggerigiganter ikke er på de samme markeder,” siger han.
Carlsberg er for eksempel større i Europa, mens Heineken er på markeder, hvor Carlsberg slet ikke er - Amerika og Afrika for eksempel.
Heineken rapporterede en organisk vækst i solgte ølmængder på 4,6 pct., mens Carlsberg meldte om 6,4 pct. for hele året.
Heineken voksede 12 procent i 2021
Carlsberg har historisk fået store russiske lussinger: Nu giver kæmpen mod øst igen dybe panderynker