Mens både salg og indtjening vokser i Carlsberg, æder stigende aktivitet sig ind på bryggerikoncernens målsætninger for CO2-udledning. Det skriver Børsen.
Carlsberg skal efter planen udlede 0 gram CO2 fra egne bryggerier i 2030, men jo mere øl, der brygges og sælge, jo større er klimabelastningen. Ifølge avisen var det tilfældet i 2020, hvor den organiske vækst samt opkøb medførte en stigning i koncernens totale CO2-udledning på 6,8 pct. til 600.000 ton.
Ifølge Carlsbergs bæredygtighedsdirektør, Simon Boas Hoffmeyer, betyder det dog ikke, at man er rykket længere fra klimamålet, eftersom man fortsat formår at sænke klimabelastningen fra hver produceret liter øl. Og det er dette tal, der skal ramme nul inden 2030.
"I perioden 2015 til 2021 har vi reduceret vores emissioner med 40 pct. på vores bryggerier. Den største forbedring kan findes i vores energieffektivitet pr. produceret hektoliter, drevet af investeringer, øget andel af vedvarende energi og optimering af processer," siger Simon Boas Hoffmeyer til avisen.
Carlsberg har masser af penge - men ingen at købe
Slagsmål med asiatisk partner kan presse Carlsberg ud af vigtigt vækstmarked
De næste fem år vil Carlsberg møde op til festen med flere alkoholfri øl