Inflationsspøgelse truer Carlsberg: "Det er med længder Carlsbergs største udfordring"

Inflation, energidrikke og Kina. Det er analytikernes bud på, hvad der får betydning for Carlsberg i 2022.
Foto: Carlsberg / PR
Foto: Carlsberg / PR
Af Kresten Andersen

Inflation, corona, energidrikke og Kina.

Det er både nogle af spøgelserne og nogle af gevinsterne fra 2020 og 2021, der strækker sig ind i 2022 for Carlsberg.

Allerede nu er der, ifølge flere analytikere, to springende punkter, der bliver afgørende for Carlsberg i 2022. Nemlig prisstigninger og det asiatiske marked.

For Henrik Hallengreen Laustsen, aktieanalytiker hos Jyske Bank, er der ingen tvivl om, hvad der bliver den største udfordring for Carlsberg i det kommende år.

"Det er helt klart stigende input-priser. Vi har både set råvarepriser og fragtpriser stige kraftigt. Det er med længder Carlsbergs største udfordring. Det kommer til at give pres på indtjeningen næste år. Det store spørgsmål er om og hvor meget, man kan hæve priserne og overhælde det på kunderne," siger han.

Den vurdering deles af Alexander Borreskov, senior analytiker hos Carnegie.

"Inflation er klart et af de største fokusområder for investorer i øjeblikket. Priserne på en række råvarer, såsom malt, byg, aluminium, plastik og glas, er steget kraftigt i løbet af 2021. Det lægger et enormt pres på hele industrien, inklusiv Carlsberg," siger Alexander Borreskov.

Samme vurdering har aktieanalytiker hos Danske Bank André Thormann, som vurderer, at inflationen først rigtigt rammer Carlsberg i det indeværende år.

"Inflationen på råvarer har ikke ramt Carlsberg så meget i 2021, men det kommer til at ramme i 2022," siger han.

Og derfor ligger bryggeriernes udfordring i, hvorvidt de kan balancere de stigende omkostninger med blandt andet et bedre produktmiks og højere priser.

"Der har været tvivl om, hvorvidt bryggerierne er i stand til at afbøde presset fra stigende råvare-, logistik- og energiomkostninger gennem højere priser. Bekymringer har blandt andet gået på, om industrien ville reagere disciplineret på de stigende priser; altså om alle bryggerierne ville hæve priserne tilstrækkeligt" siger Alexander Borreskov.

Prisforhandlinger og inflation i sigte

I øjeblikket forventes bryggerierne at skulle forbedre deres priser med op mod 6,5 pct. for at afbøde de stigende omkostninger på øl og læskedrikke, fortæller Alexander Borreskov.

Disse prisstigninger består af en lang række faktorer. Eksempelvis hvilke produkter man laver tilbudskampagner på eller ændringer på pakkestørrelser. Carlsberg har en bedre avance på de mindre pakker øl, og derfor kan tilbudskampagner på de mindre pakker være en vej til at gavne indtjeningen per liter, fortæller Henrik Hallengreen Laustsen.

Derudover vil det reelle prisniveau afhænge af de prisforhandlinger, der foregår i øjeblikket.

"Prisforhandlingerne går efter sigende godt, da supermarkederne anerkender, at inflation rammer alle produkter, så der er mere vilje "til at spille bold," end man kunne frygte. Det, vi mangler at få svar på, er, hvordan tager forbrugerne imod de højere priser" siger Alexander Borreskov, som pointerer, at de kommende prisstigninger bliver de første reelle prisstigninger på øl i årtier og derfor skal man kæmpe mod forbrugernes relativt stålsatte opfattelse af, hvad en kasse øl koster.

André Thormann er ikke i tvivl om, at der kan være en risiko for prisstigninger på de billige øl i Carlsbergs sortiment. Her er prisfølsomheden højere end på luksusøl, som forbrugerne i højere grad er villig til at betale for. Men den stigende inflation i samfundet generelt, kan gøre de stigende ølpriser til en nemmere pille at sluge for forbrugerne.

"Det er jo ikke kun ølpriser, der kommer til at stige, det er også basisvarer som mælk, kaffe, kød og så videre. Så forbrugerne kommer ned i supermarkedet, hvor stort set alt er blevet dyrere, så måske lægger forbrugerne ikke så meget mærke til, at også øllene er blevet X-pct. dyrere."

Ny strategi

Udover sit årsregnskab forventes Carlsberg i år også at præsentere en ny femårsplan. Den skal afløse SAIL’22 planen fra 2016. Foruden et hav af maritime metaforer indeholdte SAIL’22 et stærkt fokus på vækst i Asien og fokus på vækstkategorier inden for drikkevarer så som specialøl og ikke-alkoholiske øl.

Dét fokus har været en succes. Især på det kinesiske marked har Carlsberg fået en fod i døren. Her er det lykkedes for bryggerigiganten at ekspandere fra det vestlige Kina i et bælte østover med sin Big City-strategi, hvor der har været fokus på at lade øllet flyde med den massive urbaniseringstendens mod øst i riget i midten.

Den udvikling følger André Thormann, når den nye strategi lander.

"Jeg holder særligt øje med ekspansionen i Asien. Kina brager jo derud af, så der er god grund til at tro, at Carlsberg kommer til at investere meget i den vækst, der ligger der, for at udnytte det kinesiske momentum," siger han.

I årsregnskabet for 2020 præsenterede Carlsberg et driftsoverskud på næsten 9,7 mia. kr. For 2021 ligger analytikernes konsensusestimat på næsten 11 mia. kr. Heraf udgør det forventede asiatiske driftsresultat 4,7 mia. kr. Dermed ser det asiatiske marked, for andet år i træk, ud til at blive virksomhedens mest profitable.

I 2022 søsætter Carlsberg så sin nye langsigtede plan SAIL’27. Og selvom der ikke er løftet sløret for meget af den endnu, så er der dog lidt viden om, hvor kursen skal sættes mod.

"Vi ved, at der er lagt op til en evolution, snarere end en revolution. Kina, som har været en kæmpe succes under SAIL’22, kommer fortsat til at være et fokusområde. Det samme gælder for specialøl og alkohol-fri øl. Det interessante er hvilke nye tiltag der introduceres i Sail’27. Cider og energidrikke ligner oplagte nye fokusområder, da især energidrikke er en attraktiv, højvækst og profitabel kategori. Vi ser blandet andet at store konkurrenter som AB InBev og Royal Unibrew i stigende grad satser på vækstområder udenfor, men tæt på, øl," siger Alexander Borreskov fra Carnegie.

Energidrikke blev fremhævet som en stor succes af Carlsbergs ledelse ved præsentationen af virksomheden trading statement for Q3.

Når det kommer til markedet for cider og energidrikke, mener Alexander Borreskov, at opkøb kunne være en farbar strategi for Carlsberg, det vil også betyde, at man øger penetrationen i markedet generelt, fortæller han. Helt så sikker er han dog ikke på, at opkøb er rette vej at gå for at styrke bryggeriets position på ølmarkedet i Asien.

"Spørgsmålet er, hvad der er at opkøbe? Der er Habeco i Vietnam, ellers ved jeg ikke, hvad der er interessant at opkøbe på ølmarkedet i Asien," siger han.

Der har i flere år været snak om et yderligere opkøb af det statsejede nordvietnamesiske Habeco-bryggeri, som Carlsberg i dag ejer godt 17 pct. af.

Carlsberg præsenterer sit årsregnskab fredag. Hvornår SAIL’27 strategien præsenteres er endnu ikke offentliggjort.

Carlsberg-optakt: Stærk årsafslutning og udsigt til uro

Tyske bryggerier presset til at sende priserne i vejret 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter