Satninger i tre nye markeder giver optimisme i Co-Ro

Som del af sin vækststrategi placerer saft- og juicekoncernen Co-Ro i disse år flag i nye markeder som Bangladesh, Irak og Egypten. Det kaster både guld og udfordringer af sig, når man etablerer sig  i ellers lukkede markeder.
Den nye irakiske forretning i Co-Ro er kommet godt i gang, fortæller direktør Søren Holm Jensen. | Foto: PR / Co-Ro
Den nye irakiske forretning i Co-Ro er kommet godt i gang, fortæller direktør Søren Holm Jensen. | Foto: PR / Co-Ro

Et fokus, der igennem årtier var meget orienteret mod Saudi Arabien og Mellemøsten i det hele taget, bliver i disse år bredt ud hos Frederikssund-koncernen Co-Ro.

Der kommer flere ben - geografisk og produktmæssigt - at stå, på som adm. direktør Søren Holm Jensen siger det, og i et ellers meget svært 2020, hvor corona og afgifter har trukket luften ud af tallene, har det udmøntet sig i en stribe positive historier.

Siden 2015 har man arbejdet med at udvide antallet af Sunquick- og Suntop-lanceringer, og det smitter af på hylderne i mange af de eksisterende markeder i og uden for Europa. Ifølge direktøren er det, ligesom en succesfuld entre i Egypten, ibrugtagningen af en fabrik i Kenya og en i Sri Lanka blandt lyspunkterne i 2020.

Et andet helt stort lyspunkt har Co-Ro noteret sig i Irak.

"Det har været en kæmpesucces for os, og vi når en trecifret millionomsætning i Irak i år. Det er næsten 300 pct. mere, end vi nogensinde har haft før," siger Søren Holm Jensen.

Co-Ro åbnede for otte måneder siden sin egen fabrik i nogle lokaler, som havde stået tomme i 30 år. Siden er lokalproduktionen kommet op i højt gear, og en del produkter, der tidligere blev tappet hos en ekstern samarbejdspartner, er taget hjem.

"Vi tog den risiko, det var at etablere lokalproduktion på et tidspunkt, hvor man var restriktiv med import, som dermed gjorde det vanskelligt at få færdigvarer ind i Irak," siger direktøren.

Det er et almindeligt kendt greb, at olieproducerende lande reagerer på lave oliepriser, som det var tilfældet for et par år siden, ved at hæve told og importafgifter på udenlandske varer for så at øge provenuet og styrke den hjemlige produktion.

"De, der har lokal produktion og ikke mindst stller med lokale arbejdspladser, de har ofte bedre vilkår i sådan en situation, og det har vi haft gavn af," siger Søren Holm Jensen.

Om fremtiden siger han, at der fortsat er positive vækstforventninger til Irak, og at man i den kommende tid vil brede porteføljen, så der kommer flere saftevandsprodukter og nye innovationer. Alene i år regner Co-Ro med at lancere ti nye produkter i det nye marked.

Bangladesisk banket

Lidt længere borte - i Asien - er der i disse uger i Bangladesh rejsegilde på et stort byggeri, som skal huse koncernens Sunquick-satsning, og en omkring 200 mand stor organisation og produktion.

Landet udgør sammen med Sri Lanka de største nye markeder, som Co-Ro satser på i Asien, hvor man allerede er solidt tilstede i Kina og Malaysia.

"Bangladesh udgør et meget vigtigt skridt som del af vores strategi om at at brede os ud på flere og nye geografier uden for Mellemøsten. Bangladesh er et interessant land med næsten 170 millioner mennesker og et af de lande med størst BNP-vækst," siger Søren Holm Jensen.

Co-Ro har efter et halvt års arbejde fået tag over hovedet i en ny fabrik i Bangladesh. | Foto: PR / Co-Ro
Co-Ro har efter et halvt års arbejde fået tag over hovedet i en ny fabrik i Bangladesh. | Foto: PR / Co-Ro

Videre forklarer han, at byggeriet har været i gang i seks-otte måneder, og at hele investeringen, der foretages sammen med den lokale partner ACI, løber op i et trecifret millionbeløb.

Investeringen i landet er ganske markant, når man ser på, at Co-Ro samlet omsætter for knap 2 mia. kr. om året, og ikke før har været til stede i Bangladesh.

"Landet er meget protektionistisk, når det kommer til import -restriktioner, så man får ikke nemt adgang udefra -  hvis man vil noget seriøst, så skal man være lokalt til stede, og derfor foretog vi det store og drastiske skridt at etablere os med et fuldt forretningssetup og en fabrik," siger Søren Holm Jensen.

Fra start er det kun meningen, at der skal sælges et Sun-Quick i landet, men siden skal afsætningen bredes ud på flere produkter under samme brand.

I spidsen for det nuværende arbejde finder man Niels Rønnow, der har arbejdet næsten 20 år i Co-Ro. Han har senest arbejdet ti år i Kina og før det også arbejdet for drikkevareselskabets ben i Saudi Arabien. Han er i færd med at sætte det hold, som i de kommende år skal placere Co-Ro-nålen solidt i det asiatiske marked.

"Målet er, at vi går i marken med produkter en gang næste år. Alt afhængig af covid-19, regntid osv., så håber vi ikke, at det bliver alt for sent," siger Søren Holm Jensen.

Fra start går man kun ind i Bangladesh med et enkelt Sunquick-produkt, men over tid kommer der flere produkter ud under samme brand.

Stormvejr i Mellemøsten gør året surt for juicekæmpe

Efter overskud på 160 millioner håber Co-Ro-direktør bare på sorte tal i 2020

Dansk juiceproducent sender sodavand til Carrefour i 15 lande

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter