FødevareWatch

Færre kunder på caféer og restauranter koster Coca-Cola penge

Coca-Cola lider under coronakrisen, da forbrugerne ikke lægger så mange penge uden for hjemmet.

Foto: Thomas Borberg / Ritzau Scanpix

Udbruddet af coronavirus og de medfølgende restriktioner kan mærkes økonomisk hos Coca-Cola, da der bliver drukket mindre uden for hjemmet.

Det viser regnskabet for tredje kvartal fra den amerikanske læskedrikgigant.

Coca-Cola skriver i regnskabet, at det især har mistet indtægter til salg til restauranter og caféer.

Til gengæld har der været bedre salg af drikkevarer, der bliver drukket derhjemme, men det har ikke været nok til at dæmme op for tilbagegangen i den anden kategori.

Samlet er Coca-Colas indtægter faldet med 9 pct. til knap 55 mio. kr. i tredje kvartal, der dækker perioden juli, august og september.

Samtidig er overskuddet faldet med en tredjedel til 11 mia. kr.

Coca-Cola bemærker i regnskabet, at udviklingen i tredje kvartal er forbedret sammenlignet med andet kvartal.

Coca-Colas forretningsmodel er skruet sådan sammen, at opgaven med at brygge og tappe er lagt ud til lokale bryggerier.

I stedet tjener Coca-Cola penge på at sælge koncentrat og få procenter af salget, men slipper så for at have udgifter til produktion, distribution og salg. I Danmark har Coca-Cola et partnerskab med Carlsberg.

Derfor er salgstallene i regnskabet ikke et udtryk for det samlede beløb, der er solgt drikkevarer for.

Slår indtjeningsforventninger

Den justerede indtjening per aktie landede i kvartalet på 55 cent mod ventet 47 cent ifølge konsensusestimater indsamlet af Bloomberg News. Der var dog tale om et lille fald i forhold til samme kvartal sidste år, hvor indtjeningen endte på 56 cent per aktie.

Også den organiske vækst tog sig et dyk sammenlignet med sidste år, men også her var resultatet bedre end frygtet. Væksten endte på minus 6 pct., hvor der var ventet 8,3 pct. Den organiske vækst var 5 pct. tredje kvartal sidste år.

Coca-Cola oplyser i regnskabet, at selskabet fortsat ikke fremsætter forventninger til 2020, da situationen stadig er for svær at spå om.

Mikkeller rider med på voksende seltzer-bølge

Endnu et selskab vil bryde seltzer-muren og komme Carlsberg i forkøbet

Pepsico overvejer at lave sodavand med procenter

Coca-Cola lancerer alkoholisk drik sammen med bryggerikæmpe

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier