Resultaterne dykker hos Naturfrisk

Ekstra lønomkostninger og organisationsændringer er ifølge direktør Tørk Furhauge blandt grundene til, at den fynske drikkevarekoncern mere end halverer resultatet. På koncernniveau er slaget endnu hårdere.
Foto: PR/Naturfrisk Group
Foto: PR/Naturfrisk Group

Omlægninger, nye organisationsstrukturer og fratrædelser har martret den fynske drikkevareproducent Naturfrisk hele vejen fra tappeanlægget i Ørbæk til koncernregnskaberne.

Det fremgår af selskabernes seneste regnskaber, hvor årets resultat i Naturfrisk A/S dykker fra ca. 9,9 mio. kr. i 2018 til 3,4 mio. kr. i 2019.

Ser man på koncernniveau ramler resultaterne for Naturfrisk Group fra et overskud på 5,2 mio. kr. i 2018 til 662.221 kr. – hvilket svarer til et fald på 87 pct.

Hos adm. direktør Tørk Furhauge – der tiltrådte i sommeren 2019 – lægger man vægt på, at omlægninger i organisationen, nye design og ekstra lønudgifter har trukket veksler på årets resultater.

Blandt andet er virksomhedens administration for hele gruppens aktivitet nu samlet på koncernniveau, forklarer han.

"Samtidig har der været en del funktionsændringer og perioder, hvor der har været dobbeltløn, fordi man stadig betalte af på medarbejdere, som blev opsagt," siger Tørk Furhauge til FødevareWatch og tilføjer, at der samtidig har været tale om højtlønnede medarbejdere.

Derudover hyrede virksomheden hen over sommeren ekstra produktionshold for at have kapacitet til at "geare op på salget".

"Men salget fulgte ikke helt med," siger direktøren i dag.

"Vi sagde holdet op i efteråret, og det kunne man måske godt have gjort før. Der var ingen grund til at have flere ansat, når man havde kapacitet nok til bare at kunne køre hele produktionen på et enkelt hold."

"Det er en form for turn-around-proces, der skal ske nu"

Naturfrisks seneste resultater skriver sig ind blandt flere års nedgang. Her rammer drikkevareproducenten sit næstlaveste resultat over de seneste ti år – samtidig er det dog også fortællingen om en markant nedgang, hvor overskuddet er faldet fra ca. 15,7 mio. kr. til 3,4 mio. kr., siden den hollandske kapitalfond Triodos OGF Luxco købte sig ind i 2016.

På bruttofortjenesten er virksomheden samtidig gået tilbage, hvor man i perioden er faldet med ca. en tredjedel fra 29 mio. kr. i 2016 til 20,3 mio. kr i 2019.

Tørk Furhauge er relativt klar i mælet om den nuværende situation.

Salget har været nærmest uforandret, hvilket i sig selv er et problem i et marked, hvor økologiske fødevarer er "eksploderet", siger han.

"De sidste mange år har omsætningen været tæt på den samme, indtjeningen været faldende og salget stagneret til trods for væksten i den økologiske kategori. Derfor er det en form for turn-around-proces, der skal ske nu her, hvor vi får både omkostninger og omsætning til at hænge sammen og frem for alt får øget toplinjen," siger Tørk Furhauge.

Han uddyber, at en del af strategien bliver at løfte marginerne ved at få bedre indtjening per enhed, uden dog at gå nærmere i detaljer om den del.

Ser "sund tendens under de totale tal"

Når det kommer til 2020, forventer direktøren en gentagelse af det seneste regnskab. Det ville ikke være tilfredsstillende, hvis det ikke have været på grund af corona-pandemien, men set i lyset af de tilbagevendende restriktioner af landets barer og restauranter – også kendt som on-trade – er det svært at komme udenom, lyder argumentet.

"Med undtagelse af vores 0,5 og 0,75 liters øl, bliver mange af vores sodavand og øl bliver kun solgt i ontrade. Derfor er vi tilfredse med at lande året i et lille plus," siger Tørk Furhauge.

Han tilføjer, at 2020 ellers blev indledt med en vækst på omkring 25 pct. gennem de første måneder, hvilket er vendt tilbage i juli, august og september. Omvendt vil det næppe være muligt at indhente det tabte fra corona-nedlukningen, vurderer han.

"Men vi sælger også nogle produkter, som vi har bedre indtjening på end sidste år. Sidste år var der også nogle kategorier og kunder, som vi har lukket ned og ikke sælger til længere, da indtjeningen var for lav eller havde for meget besvær i produktion og administration. Så vores mix af produkter og kunder er blevet forbedret," siger Tørk Furhauge.

Der bliver dog nok mere tale om top- end bundlinjevækst, medgiver han – men direktøren ser en "sund tendens under de totale tal", der gør ham tryg ved situationen.

Naturfrisk er næsten klar til nyt liv som samlet drikkevarekoncern

Sodavandssalget banker i vejret 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter