Det er svære tider at være brygger i, men der er brancher, der har det værre, og Carlsberg fastholder sin strategiplan Sail '22.
Det siger topchefen Cees 't Hart til Ritzau Finans.
"Det er vanskelige tider at være brygger i, men jeg er også i bestyrelsen for et flyselskab, og i øjeblikket er det værre der end i bryggeriet," siger han med et smil i stemmen.
Udfordringen består i at finde andre måder at sikre behovet for Carlsbergs produkter.
"Når du er i en kategori, hvor det er vigtigt at være sociale sammen for at drikke og hygge sig, så er vi nødt til at finde andre måder at gøre det på, når det ikke er muligt grundet corona."
Før corona foregik en stor del meget af forbruget af Carlsbergs produkter på restauranter, barer og festivaler (on trade).
Sail '22 sejler videre
Strategien - Sail '22 - som Cees 't Hart lancerede kort efter sin tiltræden kører videre, men tilpasses den nye virkelighed.
"Vi kører videre med Sail '22, men prøver at accelerere momentum i den," siger han og understreger, at fokus fortsat er craft og speciality samt alkoholfrie øl, der i øvrigt voksede 10 pct. trods corona.
Strategien skal dog tilpasses.
"Vi skal have en anden approach til vores kunder. Vores selskab er blevet en smule mindre. Vi er nødt til at tilpasse de indirekte omkostninger til den lavere omsætning," forklarer Cees 't Hart.
Som eksempel på de nye tider forklarer topchefen, at forbrugerne for øjeblikket generelt er lidt mindre ofte i butikkerne, og de vil være der så kort tid som muligt.
"Derfor fokuserer de på kendte produkter, og det er godt for os, siger han, men det kræver altså tilpasninger."
Som eksempel er glasflasker for tunge at bære hjem, og det skal måske i stedet være dåser.
"Derfor tilpasser vi produkterne til det."
I on trade arbejder Carlsberg på at gøre, hvad selskabet kan for at hjælpe kunderne, til situationen normaliseres igen, eller en vaccine lander.