Carlsbergs topchef, Cees 't Hart, lægger i bryggeriets regnskab for første halvår torsdag morgen op til, at forretningen skal tilpasses ændrede markedsvilkår.
Det handler særligt om, at salget til restaurationsbranchen i sagens natur har været trykket hårdt i 2020 som følge af udbruddet af coronavirus, der har medført store nedlukninger og langt færre gæster på barer og restauranter.
Og ifølge Per Fogh, der er aktieanalytiker hos Sydbank, handler Carlsbergs fokus primært om at vende folk til at købe dyrere øl i supermarkederne, hvor marginerne ellers typisk er lavere, end tilfældet er i restaurationsbranchen.
"Carlsberg har tidligere haft stort fokus på omkostninger og fået skåret til og gjort selskabet meget strømlinet. Jeg tænker, at det her selvfølgelig har noget at gøre med, at ontrade er hårdt ramt, og at Carlsberg ikke regner med, at det kommer tilbage på samme niveau i år," siger Per Fogh til Ritzau Finans efter torsdagens regnskab.
"Det vil også betyde, at marginerne falder, fordi der er lavere marginer i off trade - altså salget i supermarkederne. Carlsberg skal have vendt noget af selskabets markedsføring og have have folk til at købe dyrere øl i supermarkederne," fortsætter analytikeren.
Så man skal ikke tolke det som om, at der skal skæres medarbejdere fra?
"Jeg tænker ikke umiddelbart, at der skal laves de helt store omstruktuterringer i forretningen. Jeg går ud fra, at Carlsberg venter, at ontrade vil vende tilbage igen, når alt det her er overstået," siger Per Fogh.