FødevareWatch

Dansk vintapper: "Myten om, at vin i pap også smager af pap, er manet til jorden"

Ved Globus Wine, der lever af at tappe vin, har man de seneste år oplevet en større efterspørgsel på bag-in-box-vin. Salget tog særligt et spring under coronanedlukningen, beretter direktør.

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Coronakrisen har skabt en øget efterspørgsel på vin, og det har skabt travlhed hos Globus Wine, der henter vin hjem i store mængder, som siden hældes på flasker eller i bag-in-box og sælges til bl.a. detailkæderne.

Her har særligt bag-in-box vin under krisen været et hit, og detailkæderne har kunne berette om stigninger i salget på helt op til 30 pct.

Salget af udskældt vinvariant er eksploderet

Helt så højt en stigning har Globus Wine dog ikke oplevet i foråret, men markedet har alligevel taget et hop, fortæller Jens Voldmester, der er adm. direktør i virksomheden.

Her er salget af bag-in-box steget med ca. 10 pct. under coronanedlukningen.

"Vi står for ca. 25 pct. af bag-in-box vin på det danske detailmarked, så vi har selvsagt ikke overblik over alt salg. Som udgangspunkt har vi dog set en generel stigning i mængden af bag-in-box vin, der bliver efterspurgt fra kæderne. Litervin i boks passer godt ind i coronakrisens indkøbsvaner, hvor forbrugerne har færre indkøbsture, men til gengæld køber mere," siger han.

I Danmark udgjorde bag-in-box vin før krisen 40 pct. af salget ved Globus Wine, hvor flaskevinen udgjorde 60 pct. Efter krisen har fordelingen rykket sig 2-3 pct. i bag-in-box vinens favør.

I regnskabsåret 2018, der er det nyeste regnskab for virksomheden, landede Globus Wine med en omsætning på 537 mio. kr. Det er en stigning på 64 mio. kr. sammenlignet med året før.

Tappeled mellem vinhuse og detail

Ifølge Jens Voldmester har danskerne de seneste år fået øjnene op for bag-in-box vin.

"Kvaliteten er ved at blive synlig for forbrugerne, og myten om, at vin i pap også smager af pap, er manet til jorden. De fleste store vinhuse har et bag-in-box alternativ, så det bør være muligt at få noget til enhver smag," siger han.

Det er langt fra alle vinhuse, der investerer i eget tappeanlæg til bag-in-box, og her kommer Globus Wine ind i billedet. Virksomheden fungerer som tappeleddet mellem detailkæderne og vinhusene.

"Begge led henvender sig til os, når de er interesserede i ny forretning. Detailkæderne gør det, når de har et bestemt vinhus i tankerne og vil have os til at igangsætte tapningen, og vinhusene henvender sig til os, når de vil ind på det danske vinmarked," siger Jens Voldmester.

Forretningen ved Globus Wine består af tre ben, der mere eller mindre overlapper hinanden: løntapning, eksport og private label. I Danmark laver virksomheden private label-vin til Rema 1000, Salling Group, Dagrofa, Coop og Fleggaard.

Størst i Danmark

Globus Wine tapper ca. 50 millioner liter om året og har samarbejdspartnere i bl.a. Baltikum, Tyskland, Polen, Irland, Holland og Norden. Det danske marked er dog størst og udgør omkring halvdelen af omsætningen.

Danskerne har, når det drejer sig om flaskevin, stor smag for særligt italiensk og fransk vin. Smagen er dog lidt bredere, når det drejer sig om bag-in-box.

"Vi ser større variationer på markedet, og særligt de oversøiske markeder som Australien, USA og Sydafrika er bedre repræsenteret ved bag-in-box end på flaske. Jeg tror, at det har noget at gøre med tidspunktet, hvor vi har lært at drikke bag-in-box, og vi er måske mere åbne for nye producenter. Derudover er literprisen i gennemsnittet generelt lavere på de " siger Jens Voldmester.

Ifølge direktøren er Globus Wines største konkurrenter foruden danske Taster Wine at finde i udlandet.

"Foruden de store vinhuse, der selv tapper vin og sælger det direkte til de danske kæder, er tyske ZGM og Peter Mertes de store navne på markedet," siger han.

En flytning i 2018 til nye lokaler i Køge kostede næsten hele overskuddet ved Globus Wine. Her landede årets resultat på 0,3 mio. kr. mod 20,2 mio. kr. året før.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier