Heineken bedre end frygtet ud af første halvår målt på ølsalg

Restriktioner under coronakrisen har kostet både salg og indtjening for Heineken i første halvdel af 2020. Opgjort i liter var tilbagegangen på 11,5 pct.
Foto: Ulrich Borch
Foto: Ulrich Borch
AF RITZAU & RITZAU FINANS

Den globale nedlukning under coronakrisen har kostet både salg og indtjening for den hollandske bryggerikoncern Heineken.

Det viser selskabets regnskab for de første seks måneder af 2020.

Samlet for perioden har Heineken tabt 2,2 mia. kr. på bundlinjen.

Det skyldes især en omsætning, der i forhold til samme periode sidste år er faldet med 19,2 pct. til 68,8 mia. kr.

I regnskabet forklarer Heineken det lavere salg med de tiltag, som flere lande har foretaget i løbet af perioden for at dæmme op for coronavirusset.

Heineken hårdere ramt af coronakrisen end Carlsberg

Tiltagene tæller blandt andet restriktioner i forhold til folks frie bevægelighed, lukning af salgssteder og obligatorisk nedlukning af produktionsfaciliteter.

Heineken kan dog glæde sig over, at ingen af koncernens bryggerier længere er lukket som følge af statslige restriktioner.

"Første halvdel af 2020 var kendetegnet ved hidtil usete udfordringer, og jeg er meget stolt af vores medarbejdere rundt om i hele verden," siger Dolf van den Brink, adm. direktør hos Heineken, i en kommentar.

Volumen gik ned med 11,5 procent

Den organiske ølvolumen gik ned med 11,5 pct., mens der af analytikerne var ventet et fald på 13,8 pct. i forhold til samme periode sidste år.

I Europa faldt den organiske ølvolumen med 4,9 pct. i første halvår og med 8,5 pct. i andet kvartal alene, mens det i stillehavsområde dykkede med henholdsvis 7,3 pct. i første halvår og 9,5 pct. i andet kvartal.

Bryggeriet oplyser yderligere i regnskabet, at salget af Heineken voksede tocifret i Kina i første halvår.

Det ordinære driftsresultat skuffede i forhold til forventningerne. Her landede det i første halvår på 827 mio. euro, 6,159 mia. kr. - et fald på 53 pct. i forhold til sidste år. Der var ventet 995,8 mio. euro, 7,412 mia. kr.

Heineken kom ud med et overskud før særlige poster på 227 mio. euro, 1,690 mia. kr. i perioden mod 1,1 mia. euro i første halvår af 2019, mens nettoresultatet blev et underskud på 297 mio. euro., svarende til 2,212 mia. kr., mod 936 mio. euro sidste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter