Carlsberg viser med et nyt joint venture med britiske Marstons, at den danske koncern ikke har kastet håndklædet i ringen i England, vurderer Per Fogh, der er aktieanalytiker i Sydbank, over for Børsen.
"Det er et statement, der viser, at Carlsberg ikke har opgivet det engelske marked. Det viser, at Carlsberg er villige til at tage de nødvendige skridt, det kræver at beholde og måske endda genvinde markedsandele på det engelske marked," siger Per Fogh til Børsen.
Carlsberg har i en årrække været under pres i det britiske marked, og med et par store kampagner har man forsøgt at ændre imaget - og dermed også salget af øl. Per Fogh vurderer, at Carlsberg vil skrue mere op for markedsføringen i England, ligesom han ikke vil afskrive opkøb.
Carlsberg vil eje majoriteten af og i alt 60 pct. af selskabet med Marstons, der får navnet Carlsberg Marstons Brewing Company. Carlsberg er villig til at investere op til 273 mio. britiske pund, svarende til 2,3 mia. kr. i det fælles selskab.
Carlsberg investerer i nyt britisk pub-joint venture
Bundlinjen svinder i Carlsbergs danske forretning trods større omsætning