Unibrew-direktør: Tingene bliver ikke helt som før corona igen

Bryggeriet har været i corona-verdenen de sidste 6-8 uger og har foretaget flere kortsigtede tiltag for at sikre Unibrews fleksibilitet. På længere sigt vil situationen også påvirke bryggeriet, siger driftsdirektør Lars Jensen
Foto: Gregers Tycho/ERH
Foto: Gregers Tycho/ERH
AF RITZAU FINANS

Det bliver ikke helt som før, når verden igen er helt normaliseret efter coronavirus-udbruddet, og Unibrew arbejder på at gøre sig klar til den nye normal.

Det siger driftsdirektør i Unibrew Lars Jensen til Ritzau Finans.

Bryggeriet har været i corona-verdenen de sidste 6-8 uger og har allerede foretaget flere kortsigtede tiltag for at sikre Unibrews fleksibilitet.

"Det første, vi gjorde, var at fokusere på medarbejdernes sikkerhed og hindre smittespredning i virksomheden, så vi kunne holde produktionen kørende, sikre leveringer og beskytte vores medarbejdere," siger han.

Unibrew har også kigget på omkostningsstrukturen og balancen for at sikre, at bryggeriet kan gøre, hvad der er bedst for Unibrew på den lange bane.

På balancen har bryggeriet aflyst udbytte og suspenderet aktietilbagekøb.

"Alt, hvad vi har gjort, er for at gøre det, der er bedst for Unibrew på den lange bane," siger driftsdirektøren.

Han fremhæver også, at det der betyder noget, er hvordan åbningsituationen ser ud, og hvad Unibrew skal gøre for at tilpasse sig den nye normal.

Lars Jensen tror ikke, markederne og forbrugerne kommer helt tilbage, som tingene var før.

"Jeg tror ikke, vi kommer tilbage i samme forbrugsmønster. Det gør man sjældent efter en krise. Det var heller ikke tilfældet efter finanskrisen,"siger han.

På den korte bane er meget salg flyttet til offtrade (supermarkeder, kiosker o.lign), fordi drinking occations (udskænkning i byen) er forsvundet, og ontrade på de fleste markeder er lukket ned

"Vi kan ikke være sammen med dem, vi vil, og slet ikke ude i byen," siger direktøren.

Den kortsigtede effekt, vurderer Lars Jensen, vil nok være, at forbrugerne starter med at flytte sociale sammenkomster hjem, og derfor venter han offtrade-salget måske stiger.

"Når tingene er normaliseret, og en coronavaccine er fundet, begynder man nok at søge tilbage mod det tidligere mønster," vurderer han.

Men helt tilbage tror han ikke, man kommer igen. For når der kommer en krise, kommer der også en ny normal.

Effekten af den seneste krise - finanskrisen - var at mærkeøl og specialøl blev styrket i forhold til discount og private label øl.

"Normalt vil discount stige i en økonomisk krise, men faktisk skete det modsatte - dyrere øl blev styrket. I dag er sortimentet mere spændende, end det var før finanskrisen," siger Lars Jensen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter