FødevareWatch

Carlsberg-topchef: Coronavirus og russisk marked vil udfordre os i 2020

Cees 't Hart, topchef i Carlsberg, ser udfordringer i 2020 fra både udbruddet af coronavirus og konkurrencesituationen på det russiske marked, lød det ved mandagens generalforsamling.

Foto: BUNDGAARD CARSTEN/ERH

Carlsberg står over for udfordringer i 2020 ikke kun relateret til coronavirus-udbruddet.

Det siger topchefen Cees 't Hart på selskabets generalforsamling mandag eftermiddag i Glyptoteket.

"Vi venter at levere en midt-encifret procentvis vækst i det organiske driftsresultat," fastslog han i slutningen af sit indlæg og gentog dermed de forventninger, der blev offentliggjort i februar, men fortsætter:

"Vi står over for udfordringer i 2020."

Af ikke corona-relaterede faktorer påpeger han konkurrencesituationen i Rusland og tabet af salget af sodavand ved den dansk-tyske grænse.

Carlsberg påpegede allerede ved fremlæggelsen af årsregnskabet i februar, at coronavirusset påvirker Carlsbergs forretning. Men hvor meget er det endnu for tidligt at vurdere.

"Det er stadig alt for tidligt, at vurdere den fulde effekt af virusset på vores forretning, da det vil afhænge af længden af graden af alvorlighed af udbruddet," siger Cees 't Hart.

Topchefen påpeger, at forventningerne til 2020 blev afgivet som Carlsbergs bedste estimat med hensyn til virus-effekten på koncernens kinesiske forretning.

Cees 't Hart understreger, at for at bekæmpe effekterne på den bedst mulige måde, sætter Carlsberg endnu mere fokus på omkostninger og effektiviseringer.

Corona-effekten på Carlsbergs indtjening skal ses i relation til, at første kvartal er Carlsberg mindste kvartal og derfor påvirker tabt omsætning ikke så meget i det kvartal, som det ville være tilfældet, hvis der sker et markant omsætningsfald i Carlsbergs store og tungere kvartaler - andet og tredje kvartal.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier