Coca-Cola har ikke tænkt sig at afskaffe plastikflasken som led i planen om at skære ned på sodavandsproducentens plastikforbrug. Det skyldes, at kunderne stadig efterspørger flaskerne af plastik.
Det skriver BBC på baggrund af et interview med Bea Perez, der er ansvarlig for bæredygtighed ved Coca-Cola.
"Vores kunder kan lide flaskerne, fordi låget kan lukkes, og de vejer lidt. Det vil ikke være en god forretning, hvis vi ikke imødekommer vores kunders ønsker," siger hun til mediet ved World Economic Forums årlige møde i Schweiz.
Coca-Colas langsigtede mål er, at alt emballage inden 2030 skal være lavet af mindst 50 pct. genanvendt materiale.
Hvert eneste minut skyder Coca-Cola i gennemsnit 200.000 flasker ud, hvilket svarer til et årligt forbrug på 3 millioner ton plastik. En rapport fra aktivistgruppen Break Free From Plastic identificerede Coca-Cola som verdens mest forurenende brand i 2019, når det gjaldt plastikaffald.
Coca-Cola kunne i september fortælle, at Coca-Cola European Partners har valgt at udskifte den plastikfolie, som man finder omkring dåseforpakningerne med et papalternativ. Det vil ifølge mediet Beverage Daily nedbringe forbruget af engangsplastik med 4000 ton. I Coca-Cola European Partners har man også en målsætning om at al emballage i 2025 skal være genanvendeligt.