Markant fremgang i Royal Unibrews internationale forretning

Royal Unibrew har i årets tredje kvartal mødt udfordringer i Finland og Baltikum, men i Danmark samt i de vesteuropæiske og internationale drikkevareforretninger er det gået markant frem som følge af flere opkøb.
Foto: Gregers Tycho/ERH
Foto: Gregers Tycho/ERH

Manglende kampagner i Finland og udfordringer med en høj skat på øl i Estland trækker Royal Unibrews fremgang lidt ned i årets første ni måneder. Men kigger man i nogle af de øvrige dele af forretningen, har flere opkøb været med til at sikre markant vækst på flere fronter.

I Vesteuropa har Royal Unibrew i Tyskland og Danmark set markedet udvikle sig positivt – dog på linje med forventningerne – i årets tre første kvartaler sat over for et par svære sammenligningskvartaler i 2018, hvor en lang og varm sommer trak usædvanligt op.

Bryggerikoncernen har siden sidste år tilføjet Etablissements Geyer Fréres, der står bag blandt andet Lorina-brandet, som sælges i Frankrig. Dertil er energidrikken Cult, der er kendt i det hjemlige danske marked, kommet i porteføljen. Begge opkøb har været med til at løfte den samlede volumen i Vesteuropa med 7 pct., mens omsætningen er vokset 10 pct.

Ebit-resultatet voksede i perioden siden sidste år med 12 pct. til 591 mio. kr. Justerer man for de seneste opkøb var den organiske omsætningsvækst i regionen på 3 pct.

"Integrationen af Cult i Danmark og Lorina i Frankrig forløber efter planen. Vi har haft fokus på at strømline forretningerne såvel som at forbedre forbrugerkommunikationen. Endelig fortsætter vi vores arbejde med at øge vores aftryk for nogle af de nyligt opkøbte virksomheder, ligesom vi også forbedrer effektiviteten på tværs af vores forretninger," siger topchef Hans Savonije under en præsentation af regnskabet for de tre første 2019-kvartaler.

På det danske marked fremhæver direktøren den stadige vandring i retning af "færre men bedre øl". I et ølmarked, som han noterer som svagt faldende, melder direktøren om fremgang for dåserne fra Kissmeyer-brandet. Også ontrade-salget af Schiøtz-øl vokser, og det samme gør øllen Royal Organic.

Salget i Danmark og Tyskland voksede til sammen 2 pct. på volumen, mens omsætningen steg med 7 pct. Fraregner man Cult-opkøbet, steg omsætningen med 1 pct.

15 pct. mere uden for Europa

I divisionen International, der dækker over arbejdet uden for Europa og Baltikum, noterer koncernen i de første ni måneder en vækst på i alt 15 pct. på volumen og 21 pct. på omsætning. Divisionen er den mindste af de tre divisioner i Royal Unibrew.

Ebit-resultatet voksede med 10 pct. til 108 mio. kr., men som følge af opkøb faldt ebit-marginen fra 22,7 pct. til 20,7 pct.

"Justeret for opkøb steg omsætningen med 1 pct., men samlet så vi et bedre produktmiks," siger Hans Savonije og tilføjer:

"Tilbagegangen for ebit-marginen skyldes opkøb og et udfordrende marked i maltforretningen forårsaget af udfordrende makroøkonomiske forhold og valutaeffekt i nogle kernemarkeder såvel som af brexit-situationen i Storbritannien."

Hans Savonije, adm. direktør, Royal Unibrew | Foto: Gregers Tycho/ERH
Hans Savonije, adm. direktør, Royal Unibrew | Foto: Gregers Tycho/ERH

På opkøbssiden sikrere Royal Unibrew sig tidligere i år 100 pct. af aktierne af Bruce Ashley Group, der har hjemme i Toronto i Canada. Det er en agenturvirksomhed, som i de seneste 25 år har opbygget en portefølje af særligt europæiske ølbrands inklusive Faxe-brandet. Udover øl-forretningen distribuerer gruppen også japansk sake og ready-to-drink-produkter.

Nye canadiske muligheder

Integrationen af Bruce Ashley løber godt ifølge finansdirektør Lars Jensen, og der er fokus på at få den 25 mand store organisation på plads og tilpasse de partnerskaber, som allerede eksisterer samt tilføje nye.

"Canada har i mange år været et godt marked og et vækstmarked for os, og vi ser en række forskellige vinkler, hvorpå vi kan komme videre ind på det canadiske marked," siger Lars Jensen.

For det første handler det om at få mest muligt ud af den nuværende position i det lokale marked, hvor Royal Unibrew sender en stribe af sine produkter over, men derudover handler det også om partnerne.

"Vi skal styrke vores partnerskaber, som vi har omkring ti af i dag. Det skal ske med en udvidelse af porteføljen, som ikke konkurrerer med vores egne brands," siger finansdirektøren.

Derudover ser han og Royal Unibrew-ledelsen også nogle nye muligheder i forhold til at udnytte det stadig større antal brands, som koncernen i de seneste år har fået ind i porteføljen.

"Vi har udvidet vores territorium og produktportefølje på eksportdelen, og derfor ser vi nogle muligheder for at udvide ved også at gå til Canada. Med den arv vi har i Canada, er der gode muligheder for bundle brands som de franske og italienske," siger Lars Jensen med henvisning til Lorina-produkterne fra Frankrig og Terme de Crodo-porteføljen fra Italien.

Ifølge Hans Savonije påvirker ingen af de to seneste opkøb, canadiske Bruce Ashley og lettiske Bauskas Alus, forventningerne til 2019-regnskabet. Samlet regner man med en omsætning i lejet 7,575-7,650 mia. kr. og et ebit-resultat på 1,440-1,465 mia. kr. for helåret.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også