Carlsberg ventes at fortsætte på fuld styrke i Asien

Bryggerikoncernen Carlsberg kommer snart med regnskab igen, og her kommer Asien til at trække igen, lyder vurderingen. (Opdateret)
Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
AF RITZAU FINANS

Carlsbergs vækst ser i tredje kvartal - igen - ud til at være drevet af det asiatiske marked.

Det vurderer Henrik Hallengreen Laustsen, der er analytiker hos Jyske Bank, i en optakt til bryggeriets salgsopdatering for tredje kvartal, som kommer torsdag morgen.

"Vi forventer, at Asien igen driver væksten, hvor indikationerne går på, at Asien fortsætter for fuld styrke. Indikationerne fra Heineken, som havde organisk volumenvækst på 13,9 pct., og AB Inbevs asiatiske notering melder om stærk underliggende vækst," vurderer han.

Analytikerne forventer, at omsætningen på markedet, der er det næststørste for Carlsberg, er vokset til 4946 mio. kr. i kvartalet ifølge estimater indsamlet af bryggeriet selv. Samme periode af 2018 var omsætningen 4243 mio. kr.

Det østeuropæiske marked, der særligt udgøres af Rusland, hvor Carlsberg er markedsleder med en markedsandel på omkring en tredjedel, ser omvendt ud til at være mere problematisk for Carlsberg, lyder vurderingen fra Henrik Hallengreen Laustsen.

Her ventes ifølge estimater en omsætningsfremgang til 3383 mio. kr. fra 3156 mio. kr. de samme tre måneder sidste år.

"Stenen i skoen er igen Rusland, hvor udfordringerne fortsætter, og vi forventer, at problemerne fortsætter ind i 2020. Udfordringerne på det russiske marked blev highlightet af Heineken, som meldte om et mellem-encifret fald i væksten som følge af koldt vejr og svært sammenligningsgrundlag på grund af VM," skriver han.

I Europa forventer Jyske Bank-analytikeren et pres på salgsvolumerne - her på grund af et svært sammenligningsgrundlag og dårligt vejr. Estimaterne indsamlet af Carlsberg selv peger på en tilbagegang i omsætningen til 9942 mio. kr. fra 10.178 mio. kr. sidste år.

"Ifølge vores vejrmodel byder tredje kvartal i Vesteuropa på 6,3 færre ”øldrikkedage” i 2019 sammenlignet med 2018."

Rent vejrmæssigt har tredje kvartal altså været næsten lige så dårligt som andet kvartal i Vesteuropa målt på antal ”øldrikkedage”, hvilket - kombineret med at sammenligningsgrundlaget bliver sværere - kan presse den organiske volumenvækst i ølsalget i tredje kvartal.

"Både AB Inbev og Heineken rapporterede en overraskende stærk vækst i EU drevet af Italien, Storbritannien og Frankrig. AB Inbev melder, at man har taget markedsandele i EU. Vi vurderer, at AB Inbev og Heinekens stærke præstation muligvis er sket på bekostning af Carlsberg," lyder vurderingen fra Henrik Hallengreen Laustsen.

Tidlig opjustering har mindsket spænding

Allerede tre dage før offentliggørelsen af handelsopdateringen for kvartalet, opjusterede bryggerikoncernen forventningerne til hele året.

Dermed er spændingen blandt investorerne sandsynligvis også mindsket markant forud for handelsopdateringen, der lander torsdag morgen.

Mandag løftede Carlsberg nemlig en smule af sløret for udviklingen efter de første ni måneder af 2019. I hvert fald ser den ud til at være bedre end ventet i særligt Vesteuropa og Kina, og det har kastet en opjustering af forventningerne af sig.

Bryggeriselskabet forventer nu, at driftsresultatet vokser med omkring 10 pct. organisk for året. Tidligere ventede Carlsberg en "høj encifret" organisk vækst i driftsresultatet.

Ifølge Edward Mundy, der er aktieanalytiker hos Jefferies, giver opjusteringen for driftsindtjeningen ikke nødvendigvis anledning til store ændringer i analytikernes estimater for hele 2019. Samtidig afspejler de også en vis forsigtighed hos Carlsbergs ledelse.

"10 pct.s vækst for 2019 forudsætter en vækst i andet halvår på 3,7 pct. efter en vækst efter første halvår på 17,7 pct. Vi tror, at forventningen om en langsommere vækst er lig med en konservativ indstilling fra selskabet, skriver analytikeren og påpeger, at bryggerikoncernen forsøger at tage hånd om udfordringerne, mens selskabet er inde i en god periode."

(Opdateret kl. 8.08 med information om opjustering).

Carlsberg-konkurrent mistede 125 mia. kr. i markedsværdi Medie: Carlsberg lavede prisaftaler med to bryggerigiganter Heineken sænker forventningerne lidt og falder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter