Investeringsbank: Carlsbergs ambitioner er alt for lave

Den britiske investeringsbank Jefferies mener ikke, at den danske bryggerikoncern sigter højt nok.
Foto: Rune Pedersen / Ritzau Scanpix
Foto: Rune Pedersen / Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Carlsbergs vækstmål er for lavt. Sådan lyder vurderingen fra Jefferies, forud for at bryggerikoncernen tirsdag afholder kapitalmarkedsdag i Frankrigs hovedstad, Paris.

Carlsberg ser sin nettoomsætning vokse organisk hvert år, ligesom driftsresultat skal vokse organisk, mens hullet til den nærmeste konkurrent skal lukkes ved at styrke driftsmarginen.

Derudover skal den økonomiske gearing opretholdes, så det er muligt at give aktionærerne afkast i form af udbytte og tilbagekøb af aktier, fremgår det af den præsentation, som Carlsberg har med sig til Paris.

Men Jefferies er ikke imponeret og påpeger, at Carlsberg allerede nu ligger foran intervallet om en organisk vækst på 2-4 pct., som bryggerikoncernen offentliggjorde i forbindelse med en kapitalmarkedsdag for to år siden:

"Selv om selskabet ikke giver et eksplicit interval, vil vi påpege, at det i selskabets natur ligger at undersælge og levere over målsætninger, og at selskabet allerede ligger over med en vækst på 6,5 pct. i 2018 og 4,2 pct. i første halvår 2019," skriver Jefferies i en analyse.

Analytikerne noterer sig, at konsensus i markedet er en vækst på 3,8 pct. i årene 2020 og 2021, hvor Jefferies selv venter en vækst på 4,3 pct.

"Sortimentet er blevet balanceret geografisk, og selskabet vil ekspandere i kategorier og markeder med høj vækst. Selskabet sigter mod at vinde i "øl" (sikre en fair andel i kategorivækst), vinde "med øl" (øge andelen af øl i tilstødende kategorier) og vinde med specialøl (udvide porteføljen)," fremgår det af analysen.

Det er ikke lagt op til besparelser i bryggerikoncernen for at nå diverse mål - og det havde Jefferies analytikere heller ikke ventet ville komme.

Det er samtidig i tråd med udmeldinger fra bryggerikoncernen om, at det forrige effektivitetsprogram, Funding the Journey, ikke skulle erstattes med et nyt.

Derimod skal Funding the Journey fortsætte som en livsstil over alt i organisation, sagde finansdirektør Heine Dalsgaard til Ritzau Finans tidligere i år.

"Præsentationen fra finansdirektøren peger på fortsatte muligheder for at skabe yderligere besparelser gennem værdiforvaltning, effektivisering i forsyningskæden, og kommerciel forbrugseffektivitet. Disse initiativer bør give luft til geninvesteringer i væksten i toplinjen," påpeger finanshuset.

Carlsberg med helt i toppen på liste over verdens mest velansete brands

Carlsberg-rival sender Budweiser på børsen i Hongkong

Ambitiøs øl- og spiritusproducent håber på ny vækst med kurs mod nye faciliteter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter