FødevareWatch

Nye etiketter skal få væksten tilbage hos Jacobsen

Det går ikke fremad som tidligere for Carlsbergs specialøl under brandet Jacobsen. Det skal en stribe nye etiketter være med til at lave om på.

Foto: PR / Carlsberg

Efter 14 år med den samme design får specialøllene fra Jacobsen nye etiketter.

Ifølge Carlsberg markerer forandringerne et større skift hos Jacobsen, hvor man udover at ville informere om indhold, også vil forsøge at skille sig ud på en hylde, hvor de mange forskellige øl kæmper om pladsen i indkøbskurven.

Samlet skal indsatsen være med til igen at få gang i salget af de Jacobsen-øl, som i Carlsberg-regi er blevet overhalet af Grimbergen og 1664 Blanc. Her noterede Carlberg sidste år vækst på henholdsvis 29 pct. og 103 pct., mens salget af de veletablerede øl fra Jacobsen kun voksede med 7,5 pct.

"Vi er Danmarks mest populære specialøl, og selvom salget går godt, har tempoet i salget har været faldende. Når der kommer 16-1700 nye øl hvert år, skal man stå tidligt op og sove med støvlerne på. Efter 14 år trænger vi til fornyelse, og vi brugte videnskaben til at forny udtrykket. Ligesom vi kommer til at bruge videnskaben til at brygge bedre øl. Helt i den gamle bryggers ånd," udtaler Frederic Viking, brand manager for Jacobsen.

Etiketter med farvekoder

Som del af det nye etiketdesign er farverne blevet ændret, så de nu er grøn, rød, sort, mørkeblå, brun og gul.

Ifølge bryggeriet symboliserer de enkelte farver smagen i den enkelte øl, ligesom man i Carlsberg Laboratorium også har fundet frem til, hvilke mønstre, der afspejler den smagsmæssige oplevelse af de enkelte øl. Grøn afkodes som duft og smag af humle, græs, lime og stikkelsbær, mens brun ifølge laboratoriets konklusioner vil opfattes som karamel, chokolade, nødder, kaffe, tørrede frugter eller rugbrødssmag.

På bagsiden af etiketterne bliver det også mere tydeligt, hvilken smag øllen har, og så bliver det nemmere for forbrugerne at finde ud af, hvilken type mad øllen passer sammen med.

"Vi er kategorikaptajn, og vi føler et ansvar for at udvikle hele kategorien. Vi mener, at øllen skal tage forbrugeren i hånden ved at guide dem. Dermed sørger øllen for, at de får en bedre oplevelse, og vil gå tilbage til øllen uanset om det er Jacobsen Brown Ale, som de plejer at købe eller en af de mere vilde specialøl, som de mindre bryggere har brygget," siger Frederic Viking.

Carlsberg trækker stikket til sit iværksætterbryggeri

Carlsberg-direktør: Special- og alkoholfri øl skal sikre vækst

Tuborg forsøger sig med endnu en økologisk lancering

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier