Starbucks sender topsællert på kur

Kaffekæden Starbucks giver en af sine bedst sælgende drikke, den iskolde Frappuccino, en makeover og skærer 20 pct. af sukkeret.

Starbucks har erkendt, at det meget høje sukkerindhold i Frappuccino skræmmer de stadig mere sundhedsbevidste forbrugere væk og hæmmer salget. Derfor sender den amerikanske kaffekæde isdrikken på slankekur, skriver Wall Street Journal. Nogle versioner af drikken indeholder ifølge avisen mere end to gange så meget sukker som en standard Snickers-chokoladebar og langt flere kalorier.

Det har været svært for Starbucks at sænke kalorieindholdet og bevare den søde smag, som forbrugerne forventer.

"Den var utroligt udfordrende at genskabe det, der blev taget ud," siger Jason Davis, en af Starbucks' seniorproduktudviklere.

For at få en lignende konsistens og smag har selskabet afprøvet mere end 20 typer fløde, 70 forskellige vanillevarianter og udviklet en ny flaske for at få den helt rigtige mægde smagsstof hældt i drikken.

At man har gjort sig de store anstrengelser, skyldes, at Frappuccino fortsat er et nøgleprodukt. I 2015 steg salget af denne drik hele 17 pct. og udgjorde 14 pct. af den samlede omsætning i de amerikanske Starbucks-caféer. I den senest opgjorte 12 måneders periode frem til og med maj faldt salget af drikken til gengæld med 3 pct. og udgjorde kun 11 pct. af omsætningen.

Den slankede udgave af Frappuccino testes for øjeblikket i 600 caféer i tre amerikanske delstater, fremgår det af Wall Street Journal.

Coca-Cola køber verdens næststørste kaffekæde

Nestlé og Starbucks indgår omfattende partnerskab

Muligt Alibaba og Starbucks-samarbejde på trapperne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også