AB Inbev skruer op i Afrika med store flasker

Carlsbergs storkonkurrent AB Inbev øger sit fokus på Sydafrika, og større flasker bliver en del af strategien, der skal vinde de afrikanske øldrikkere over på bryggerigigantens side.
Foto: Sabmiller
Foto: Sabmiller

Ølflasker på én liter er populære blandt sydafrikanere, og derfor sætter den globale bryggerikoncern AB Inbev, som tilmed er verdens største af sin slags, ind på markedet med én-literflasker. Planen er at konkurrere med sydafrikanernes foretrukne flaskeøl Carling Black Label, der også serveres i én-literflasker.  

Det skriver Reuters, der peger på, at AB Inbevs planer i Sydafrika er den til dato tydeligste indikator på, at bryggerigiganten satser stort på at erobre resten af Afrika efter at have fået fodfæste på kontinentet gennem opkøbet af sin globale rival Sabmiller i 2016.

I Afrika drikkes der i gennemsnit 10 liter øl per person hver år. I USA er tallet til sammenligning 77 liter, og i Brasilien er det 66 liter.

"Det er klart, at der er plads til at gøre vores produkter mere tydelige (på markedet, red.). Det er helt sikkert der, vi lægger en stor indsats. Sammenlignet med andre markeder, vi er på, udvikles dette marked stadig," udtaler AB Inbev direktør for Afrika, Ricardo Tadeu, til mediet.

Verdens største bryggerier tæt på fusions-godkendelse i USA

Sydafrika giver ølfusion en halv tommeltot

AB Inbev og Starbucks brygger på samarbejde om te

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også