Verdens største fødevareselskab Nestlé har købt sig retten til i fremtiden at sælge og distribuere Starbucks' produkter uden for den ikoniske kædes egne kaffebarer.
Denne division omsætter årligt for ca. 2 mia. dollars, og med købet betaler Nestlé 7,15 mia. dollars, hvilket med mandagens kurs svarer til 44,5 mia. kr.
Det oplyser Nestlé i en pressemeddelelse.
"Denne transaktion er et vigtigt skridt for vores kaffeforretning, Nestlés største vækstkategori," siger Mark Schneider, adm. direktør i Nestlé i meddelelsen.
Omkring 500 Starbucks-medarbejdere følger med over i Nestlé, der vælger at fastholde faciliteterne i Seattle.
Meldingen kommer blot et nogle måneder efter, at Nestlé 16. januar meddelte, at selskabet havde solgt sin amerikanske slikforretning til Ferrero for 2,8 mia. schweiziske franc (17,7 mia. kr.).
Starbucks har betalt en dummebøde i sagen om den helt sorte anholdelse
Starbucks lukker butikker og underviser ansatte efter racedebat
Det danske salg af frysetørret kaffe går frem
Nestlé har solgt sin amerikanske slikforretning