Nestlé og Starbucks indgår milliardaftale

Få måneder efter salget af sin amerikanske slikforretning har Nestlé valgt at investere 44,5 mia. kr. i at udvide sin kaffeportefølje med et kendt brand.

Verdens største fødevareselskab Nestlé har købt sig retten til i fremtiden at sælge og distribuere Starbucks' produkter uden for den ikoniske kædes egne kaffebarer.

Denne division omsætter årligt for ca. 2 mia. dollars, og med købet betaler Nestlé 7,15 mia. dollars, hvilket med mandagens kurs svarer til 44,5 mia. kr.

Det oplyser Nestlé i en pressemeddelelse.

"Denne transaktion er et vigtigt skridt for vores kaffeforretning, Nestlés største vækstkategori," siger Mark Schneider, adm. direktør i Nestlé i meddelelsen.

Omkring 500 Starbucks-medarbejdere følger med over i Nestlé, der vælger at fastholde faciliteterne i Seattle.

Meldingen kommer blot et nogle måneder efter, at Nestlé 16. januar meddelte, at selskabet havde solgt sin amerikanske slikforretning til Ferrero for 2,8 mia. schweiziske franc (17,7 mia. kr.).

Starbucks har betalt en dummebøde i sagen om den helt sorte anholdelse

Starbucks lukker butikker og underviser ansatte efter racedebat

Det danske salg af frysetørret kaffe går frem

Nestlé har solgt sin amerikanske slikforretning

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også