FødevareWatch

Unibrew-topchef: Havde fremgang i hele forretningen

Bryggeriet Royal Unibrew kunne tirsdag fremvise sit bedste regnskab nogensinde til trods for, at vi i Danmark ifølge DMI havde den solfattigste sommer siden 2000.

Foto: Gregers Tycho/Jyllands-Posten

Omsætningen steg til 6,4 mia. kr. sidste år mod 6,3 mia. kr. året før. Fremgangen skyldtes vækst i hele forretningen, til trods for at vejret var dårligt i hele Europa, forklarer adm. direktør i Royal Unibrew, Hans Savonije, i regnskabet.

"Vi opnåede i det forløbne år det bedste resultat nogensinde, og omsætningen steg i alle dele af vores forretning, når der ses bort fra effekten af ændrede kundeaftaler og en negativ valutakurseffekt i vores maltforretning," siger Hans Savonije i regnskabet.

I 2017 købte selskabet desuden det italienske Terme di Crodo af spiritusfabrikanten Campari. Det gjorde selskabet for at imødegå kundernes øgede lyst til at købe citrusdrikke uden alkohol, forklarer Hans Savonije. Det er især de nye mærker i produktporteføljen, der vil give en fordel i kampen om kundernes gunst.

"Vi forventer, at den nye sammensætning af mærker vil være et friskt pust for de italienske forbrugere, som sætter pris på en god smagsoplevelse," siger han og henviser til, at Terme di Crodo-mærkerne allerede er kendte i Italien.

Sidste år øgede Unibrew sit salg i Italien med 1 pct. til 576 mio. kr.

Det var dog i Baltic Sea, der er selskabets største division, at man kunne spore den største fremgang. Her steg omsætningen med 3 pct. i løbet af 2017. Det skyldtes især, at øl- og sodavandsdrikkerne omkring Østersøen fandt øget interesse for at drikke special- og fadøl, fremgår det af regnskabet.

"Den positive udvikling skyldes ikke mindst en styrkelse af vores markedsposition på de fleste af de markeder, hvor vi opererer," forklarer han.

Selskabet kunne før skat notere sig et resultat på på 1,1 mia. kr. mod lige i underkanten af en mia. kr. i 2016.

Royal Unibrew-chef øjner formue gemt på bunden af italiensk citronsodavand

Unibrew er blandt årtiets bedste selskaber på børsen

Royal Unibrew satte bundlinjerekord i 2017

Mere fra FødevareWatch

Meyers har fået data på menuen for at holde på kunderne

Fødevarekoncernen har over de sidste to år arbejdet på digitale løsninger, der giver mere viden om, hvor mange der bestiller maden og om de kan lide den. "Det er en helt ny virkelighed for os og åbner for aftaler lang tid i forvejen med grossisterne," siger Meyers kommercielle direktør.

Dansk Dr Oetker-chef stiger i graderne

Efter fire år med ansvar for Storbritannien og Irland rykker Georg Heerdegen Parsbo fra nytår op i hierarkiet og ind i toppen af det tyske hovedkontor i Dr. Oetker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier