Carlsberg: Udfordringer med specialøl skal overvindes i Østeuropa

I Rusland er det Carlsbergs strategi i første omgang at drive væksten i det lukrative superpremium specialølsegment ved hjælp af Blanc 1664. Samtidig bliver der lagt frø for en lancering af Grimbergen.
Foto: Carlsberg
Foto: Carlsberg
AF RITZAU FINANS

På de to store markeder i Carlsbergs region Østeuropa - Ukraine og Rusland - er der tydelige forskelle, og dermed er det forskellige udfordringer, som Carlsberg står over for på det højt indtjenende specialøl-segment.

Det siger direktøren for specialøl i Carlsberg, Paul Davies, til Ritzau Finans.

"I Ukraine er der fuld fart på premiumificeringen af ølmarkedet. Grimbergen og Blanc 1664 er flyvende der og har en større andel derude, end man kunne vente," siger han og fortæller, at det i Rusland forholder sig lidt anderledes.

Typisk importeres specialøl, og det er en vanskelighed, der skal overvindes i Rusland.

"Importomkostningerne er relativt store - specielt når der skal betales i rubler. Så bliver prisen ekstremt høj for importeret øl," påpeger direktøren.

Da det økonomisk ikke hænger sammen at importere øl, må Carlsberg i Rusland overvejende producere lokalt og lade lokale mærker dække behovet.

Paul Davies understreger, at det på den måde stadig er muligt for Carlsberg at sikre god kvalitet.

Trenden mod specialøl er den samme i Rusland som på flertallet af Carlsbergs andre markeder. I visse områder kan man dog få det brede udvalg af Carlsbergs specialøl.

"I moderne off trade (detailhandel, red.) i Moskva og Sankt Petersborg kan man se alle specialmærker - også vores," siger han og tilføjer, at antallet af salgssteder er meget mindre end andre steder.

Blanc 1664 skal sparke til væksten

I Rusland er det Carlsbergs strategi i første omgang at drive væksten i det lukrative superpremium specialølsegment ved hjælp af Blanc 1664.Samtidig bliver der lagt frø for en lancering af Grimbergen.

Det vil sige, at bunden gødes for at lancere Grimbergen, hvis kunderne er interesserede. Fuld lancering i kombination med at klargøre andre mærker er den måde, Carlsberg lancerer sin specialøl på de forskellige markeder.

Når Carlsberg på markederne lancerer specialøl, sker det nu i modsætning til tidligere forsigtigt.

Paul Davies karakteriserer Carlsberg som tålmodige.

"Vi er utålmodigt tålmodige," siger Paul Davies og tilføjer:

"Vi ønsker virkeligt at levere på vores 2022-strategi, men vi vil ikke skynde os for meget."

Direktøren erkender, at Carlsberg i tidligere tider har fejlet ved at fare for hurtigt frem med nye mærker og ved at have været for brede.

Nu hedder det "mere fokus på færre mærker, højere kvalitet og bedre salgshåndtering".

VM i bold skal skabe vækst

Carlsberg og fodbold er uløseligt forbundet, og selv om Carlsberg ikke er direkte sponsor ved VM i fodbold til sommer på det vigtige russiske marked, så vil Carlsberg lukrere på den interesse for fodbold, der smitter af på øl.

Paul Davies vil ikke ud med detaljer, men siger dog.

"Vi har en fantastisk plan for Blanc 1664 i forbindelse med VM i fodbold, og vi er også optimistiske på Grimbergen," siger han.

Mens Grimbergen produceres i Europa og sendes til Rusland i fustager, så skal Blanc 1664 produceres lokalt.

Fransk superpremiumøl skal drive asiatisk vækst for Carlsberg

Carlsbergchef: Specialøl-trio skal bære vækst og indtjening

Rige kinesere skal sikre Carlsberg nyt væksteventyr

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også