Det ølhungrende asiatiske marked ser sig ikke længere tilfredsstillet med de normale pilsnere. Ligesom forbrugerne i Europa og Nordamerika har de asiatiske tunger fået appetit på øl med specielle karaktertræk.
Den trend vil Carlsberg tappe ind i og åbner derfor op for salget af specialøl fra det amerikanske bryggeri Brooklyn Brewery, som har hjemme i millionbyen New York.
Det skriver Carlsberg i en pressemeddelelse.
"Specialølkulturen udvikler sig lynhurtigt i Malaysia. For at kunne holde trit med trenden er Carlsberg Malaysia gået sammen med det prisvindende New York-bryggeri Brooklyn Brewery om at sælge Brooklyns signaturøl Brooklyn Lager og Brooklyn East IPA til lokale ølconnaisseurs," skriver Carlsberg.
De to bryggerier begyndte i 2014 deres samarbejde med joint venture-bryggeriet Nya Carnegie i Sverige og har siden udvidet samarbejdet til Norge, London, Hongkong, Litauen og nu Malaysia.
"Forbrugsvanerne er under forandring, og ølkulturen efterspørger i højere grad anderledes smage. Carlsberg Malaysia, som lægger stor vægt på kvalitet og innovation, er sikre på, at vi med New York-brygmesteren Garret Oliver, arkitekten bag Brooklyn Brewerys specialøl, på vores hold, kan levere mere smagfulde øl, som er originale, uprætentiøse og sjove," udtaler Charles Wong, der er marketingdirektør i Carlsbergs malaysiske forretning.
Storby-strategi er våben til at teste 'urørte' markeder for Carlsberg
Carlsbergs hviskende storbystrategi skrider frem
Cees 't Hart: Sats på store byer godt på vej
Analyse: Øl-entusiaster er trætte af Carlsberg og de andre store