Nord for London i en del af England kaldet Northamptonshire er Carlsberg i gang med et lille juleeksperiment.
Bryggerikoncernen har lavet en juleøl, og tester nu om briterne har smag for den danske tradition.
Det skriver Carlsberg i en pressemeddelelse.
Lanceringen er en del af Carlsbergs store relancering til millioner af kroner af sit mærke i England, hvor man i årevis har lidt under faldende salgstal, hvor omsætningen er faldet hvert år fra 2012-2016.
Som en del af det store turnaround har bryggerikoncernen lavet en markedsføringskampagne, hvor danske elementer som konceptet hygge bliver inddraget, ligesom bryggeriet har givet sin premium-øl Carlsberg Export et Ø, hvor der ellers er et O. Herudover er Mads Mikkelsen blevet frontfigur i en reklamefilm, som spiller på Carlsbergs ophav og arv i form af bryggeren og det danske. Julebryggen er det seneste skud på stammen i den markedsføringskampagne.
"Det er første gang, at Carlsberg har lavet en juleøl (christmas beer) i England. Vi er inspireret af vores kollager i Danmark, hvor Tuborg Julebryg er berømt og meget populær på denne tid af året," udtaler direktøren for Carlsberg UK, Julian Momen, i meddelelsen.
Øllen kommer til at blive solgt på omkring 30 lokale pubber, barer og lignende rundt om i Northamptonshire-regionen.
For at øllen for alvor skal kunne trække på det skandinaviske, er der et bl.a. nordisk landskab på flasken.
Mads Mikkelsen skal sælge øl for Carlsberg
Kæmpe relancering af Carlsberg er på vej
Ø og hygge skal sælge Carlsberg