I en handel, som samlet koster Suntory Beverage & Food-gruppen 289 mio. dollars, svarende til 1,86 mia. kr., har japanerne overtaget 51 pct. i den thailandske drikkevarekoncern International Refreshment, som er ejet af den amerikanske sodavandskæmpe Pepsi.
Fra marts 2018 er det planen, at International Refreshment skal drives som et joint venture, og de to parter har ifølge Forbes.com en lang historie sammen, som blandt andet inkluderer samarbejder i USA, Japan, New Zealand og Vietnam. Handlen mangler endnu at blive godkendt af de lokale myndigheder.
Samarbejdet med Pepsi kommer som en naturlig forlængelse af det arbejde, som Suntory gennem mange år har kørt på hjemmemarkedet. I takt med at den japanske befolkning ikke bliver større, er mulighederne for at vokse i de alkoholdige segmenter blevet mindre, og det har fået Suntory ud over landegrænserne.
I Thailand er der for øjeblikket vækst i blandt andet sodavandsmarkedet, og sammen med Pepsi kan Suntory få lagt et snit ind i markedet, hvor der også sælges store mængder alkohol til ikke mindst landets mange millioner turister.
Japansk Jim Beam-ejer mærker øget whiskyefterspørgsel
International spirituskoncern hyrer ny kassemester efter et år
Jordskælv rammer international spirituskoncern