Japansk spirituskæmpe går sammen med Pepsi i thailandsk milliardhandel

Japanske Suntory, der blandt andet ejer whisky-brandet Jim Beam, har foretaget et opkøb i den thailandske drikkevarebranche, som ikke har noget med alkohol at gøre.

I en handel, som samlet koster Suntory Beverage & Food-gruppen 289 mio. dollars, svarende til 1,86 mia. kr., har japanerne overtaget 51 pct. i den thailandske drikkevarekoncern International Refreshment, som er ejet af den amerikanske sodavandskæmpe Pepsi.

Fra marts 2018 er det planen, at International Refreshment skal drives som et joint venture, og de to parter har ifølge Forbes.com en lang historie sammen, som blandt andet inkluderer samarbejder i USA, Japan, New Zealand og Vietnam. Handlen mangler endnu at blive godkendt af de lokale myndigheder.

Samarbejdet med Pepsi kommer som en naturlig forlængelse af det arbejde, som Suntory gennem mange år har kørt på hjemmemarkedet. I takt med at den japanske befolkning ikke bliver større, er mulighederne for at vokse i de alkoholdige segmenter blevet mindre, og det har fået Suntory ud over landegrænserne.

I Thailand er der for øjeblikket vækst i blandt andet sodavandsmarkedet, og sammen med Pepsi kan Suntory få lagt et snit ind i markedet, hvor der også sælges store mængder alkohol til ikke mindst landets mange millioner turister.

Japansk Jim Beam-ejer mærker øget whiskyefterspørgsel

International spirituskoncern hyrer ny kassemester efter et år

Jordskælv rammer international spirituskoncern

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også