Coops økokampagne Øktober, som i de seneste uger har fået rigtig mange ord med på vejen, er nu overstået, og samarbejdspartneren Dansk Naturfredningsforening gør i en nyhed på deres hjemmeside kort status.
Ifølge foreningen steg salget af økologiske varer i Coops butikker med 22 pct. i forhold til oktober 2016, og isoleret til Lemvig Kommune kunne kædens butikker melde om en vækst på 38 pct.'
Traditionelt har salget af økologiske varer været størst i de større danske byer, men ifølge Coop har der i kampagnemåneden været størst fremgang i Fakta og Dagli’Brugsen, som er mest udbredte i mindre bysamfund.
"Det viser, at forskellen mellem land og by udligner sig. Og økologi er blevet allemandseje," udtaler Thomas Roland, CSR-chef i Coop.
"Øktober-kampagnen har sat økologi og sprøjtegift på dagsordenen og givet mange danskere stof til eftertanke. Vi har været meget glade for samarbejdet med Coop, fordi det giver muligheden for at påvirke danskerne netop dér, hvor de træffer valget, om det skal være økologisk," udtaler Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident i Danmarks Naturfredningsforening.
Coop byder Netto-chef velkommen i kampen for mere økologi
Økologiske landmænd håber på mere fredelig øko-debat for fremtiden
Efter udskældt kampagne sælger Coop flere økovarer
Detailspecialist: Journalisterne har ædt et flot spin fra landbruget
Coop trækker økologikampagne tilbage efter uro i baglandet