Kroatiens største supermarkedskæde Konzum er presset i hjemlandet, hvor konkurrencen fra udenlandske kæder som Lidl vokser.
Det skriver Bloomberg.
Konzum er ejet af Agrokor, der foruden supermarkedet ejer selskaber inden for forskellige fødevarer som is, vin og kød. Dog er det supermarkedsdelen, som er det klart største forretningsben med over 700 butikker i Kroatien.
Derfor er selskabet hårdt presset, efter at salget i Konzum i de første fem måneder faldt med 11 pct. i forhold til året før.
"Konzum kan ikke beholde sin detailmodel, fordi den er under belejring. Men sin høje forretningsmargin, lejeomkostningerne og antallet af ansatte, kan Konzum ikke konkurrere med Lidl og andre, og det vil ikke være i stand til at beholde sin markedsandel. Denne konkurrence er endnu hårdere i sommermånederne, når udenlandske turister vil købe i de butikker, de er bekendt med,"vurderer Goranko Fizulic, tidligere økonomiminister i Kroatien, der nu arbejder som analytiker.
Aldi og Lidl i krig mod amerikanske giganter - på deres egen hjemmebane
Lidl præsenterer nye vækstplaner i Sverige
Dansker ny topchef i Lidl International