Mens Rema 1000 har gang i en god udvikling i det danske marked, har 2017 været mere stormfyldt i hjemlandet for den norske koncern, der får hug af både de norske leverandører og forbrugere.
Ejerne i Reitan-gruppen har i Norge besluttet at beskære antallet af leverandører kraftigt, til stor utilfredshed i bl.a. bryggeribranchen, og blandt forbrugerne er der også færre, der frekventerer Rema-1000 butikkerne, og det smitter af på salget.
Det skriver det norske medie VG.
VG skriver, at Remas salgstal gik tilbage med mere end 3 pct. i januar og februar, mens tilbagegangen i marts gav det absolut største fald på 7,1 pct. sammenlignet med marts sidste år.
"De har tabt omdømme både som følge af bedstevennstrategien, hvor mange etablerede producenter er kastet ud, og efter laceringen af appen 'Æ', som mange ikke har taget positivt imod," siger den norske dagligvareekspert Reidar Molthe.
Ifølge tal fra analysevirksomheden Nielsen, som Aftenposten har fået adgang til, faldt Rema yderligere 2 pct. i april.
Som salt i såret for Rema 1000 fremgår det samtidig, at de to største lavpris-konkurrenter, Kiwi og Coop Extra gik markant frem i årets første kvartal. Coop Extra har etablereret mange nye butikker og voksede med hele 7,9 pct. i marts.
Nye norske hug til Rema 1000
Remas troværdighed får norske hug
Tidligere Orkla-chef frygter Rema 1000's endeligt