Rema fortsætter nedturen i Norge

Norges største discountkæde er kommet svagt fra start i 2017. Det skyldes ifølge detailkender opsigelse af samarbejdet med flere leverandører og lanceringen af en app, som forbrugerne ikke har taget godt imod.

Mens Rema 1000 har gang i en god udvikling i det danske marked, har 2017 været mere stormfyldt i hjemlandet for den norske koncern, der får hug af både de norske leverandører og forbrugere.

Ejerne i Reitan-gruppen har i Norge besluttet at beskære antallet af leverandører kraftigt, til stor utilfredshed i bl.a. bryggeribranchen, og blandt forbrugerne er der også færre, der frekventerer Rema-1000 butikkerne, og det smitter af på salget.

Det skriver det norske medie VG.

VG skriver, at Remas salgstal gik tilbage med mere end 3 pct. i januar og februar, mens tilbagegangen i marts gav det absolut største fald på 7,1 pct. sammenlignet med marts sidste år.

"De har tabt omdømme både som følge af bedstevennstrategien, hvor mange etablerede producenter er kastet ud, og efter laceringen af appen 'Æ', som mange ikke har taget positivt imod," siger den norske dagligvareekspert Reidar Molthe.

Ifølge tal fra analysevirksomheden Nielsen, som Aftenposten har fået adgang til, faldt Rema yderligere 2 pct. i april. 

Som salt i såret for Rema 1000 fremgår det samtidig, at de to største lavpris-konkurrenter, Kiwi og Coop Extra gik markant frem i årets første kvartal. Coop Extra har etablereret mange nye butikker og voksede med hele 7,9 pct. i marts.

Nye norske hug til Rema 1000

Remas troværdighed får norske hug

Tidligere Orkla-chef frygter Rema 1000's endeligt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også