14 producenter, forhandlere og interesseorganisationer - heriblandt Rema 1000, Coop og de Samvirkende Købmænd - stiller sig bag en ny id-app, som skal gøre det lettere for butikkerne at stoppe ulovligt salg af alkohol, tobak og spil til mindreårige, skriver DR Nyheder.
Claus Bøgelund, vicedirektør i de Samvirkende Købmænd, håber, at løsningen kan være med til at ændre en kultur, hvor butikker oplever negative kundereaktioner, hvis der bliver spurgt ind til alder ved køb af alkohol og tobak.
"Hvis en kassemedarbejder en række gange er blevet skældt ud for at passe sit arbejde med at spørge om legitimation, så kan det være, at man ikke altid får spurgt efterfølgende. Det skal vi have gjort noget ved," siger han til DR Nyheder.
Det er Danske Spil, der står bag Smart ID.
Mistanke om gæring: Coop trækker 12 ton ketchup tilbage
Konkurrenter flokkes om lukkede Kiwi-butikker
Per Thau: Kiwi-lukning giver millionunderskud i 2016, 2017 og 2018