Avis: Coops netbutik er fuld af utilfredse kunder

Onlinesupermarkedet mad.coop.dk er kommet skidt fra land, hvis man skal tage kundeanmeldelser for gode varer.
Foto: Mathias Svold
Foto: Mathias Svold

Det var under stor bevågenhed, at Coop i forbindelse med sit årsregnskab i april introducerede onlinesupermarkedet mad.coop.dk.

Men den store satsning er ikke kommet godt fra land.

Det skriver Børsen.

Avisen har taget et kig på Trustpilot, hvor forbrugere anmelder forskellige sider og produkter. Her har mad.coop.dk i øjeblikket en score på 4,7 ud af 10 mulige, hvilket i dette univers udløser karakteren "under middel".

Utilfredsheden blandt kundeanmeldelserne går ifølge Børsen på, at flere savner Irmas netbutik, som mad.coop.dk erstattede. Ifølge kunder på Trustpilot kan man risikere at få fordærvede grøntsager ("et smattet salathoved med væske, der lugtede dårligt, slimede champignoner, der lugtede af rådden fisk"), indpakket i oceaner af overflødig emballage ("vores hus svømmer p.t. over i termokasser"), hvis ikke hylderne er tomme ("gængse varer som økomælk er udsolgt").

Bump på vejen

At der er udfordringer i satsningen på den storstilede satsning til over 100 mio. kr. er ikke nyt.

FødevareWatch talte begyndelsen i juni med Jesper Wacherhausen, om hvordan det går i mad.coop.dk. Den daværende direktør for projektet er nu skiftet til Fætter BR, men han erkendte, at det var bump på vejen i online-satsningen.

"Det har været sværere for os at foretage skiftet fra irma.dk til coop.dk Mad. Vi havde regnet med at tabe en vis portion af Irma-kunderne, men vi har tabt mere end forventet. En forklaring er også, at det har haft en effekt, at vi er gået væk fra tilbudsaviserne. Det er en nødvendighed for at skabe en sund online forretning på den lange bane, men det har ramt os hårdt," sagde Jesper Wacherhausen til FødevareWatch.

Kort efter lanceringen tilbage i maj måned udtalte formanden for Coop, Lasse Bolander, på konferencen New Retail Day, at målet var at opnå den samme markedsandel på det digitale dagligvaremarked, som man allerede havde på det fysiske, hvilket er 38 pct.

Detailkoncernen har dog ikke ønsket at offentliggøre status på markedsandel, salgstal, omsætning, antal kunder eller solgte indkøbsposer efter de første to måneder. Ligesom man heller ikke har villet oplyse, hvad de interne målsætninger har været.

Sådan går det med Coops onlinesatsning

Nemlig.com byder Coops onlinesats varmt velkommen

Her er Coops nye onlinesats

Coop lancerer landsdækkende Nemlig-konkurrent

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også