Lidl går nu Coop i bedene og udsender ikke ét men hele seks manifester.
Manifesterne er en del af discountkædens etiske retningslinjer og skal sikre, at varerne på hylderne er mere bæredygtige. Det betyder, at naturen ikke må lide unødig overlast i produktionen af kædens dagligvarer.
Arbejdet med at sikre et mere bæredygtigt sortiment har været undervejs i lang tid, skriver Lidl i en meddelelse, men ledelsen har nu besluttet at gøre det mere tydeligt over for forbrugerne.
"Vi oplever stigende interesse fra forbrugerne for produkter, der er dyrket og fremstillet bæredygtigt. Den efterspørgsel ønsker vi at imødekomme. Samtidig ser vi det som vores ansvar at gøre det nemmere at handle bæredygtigt og skabe opmærksomhed omkring produkter, der er dyrket mere bæredygtigt," udtaler adm. direktør Finn Tang.
De seks manifester vedrører Lidls indkøb af kakao, kaffe, te, fisk, skaldyr, palmeolie og animalske produkter som kød, fjerkræ og æg. De skal blandt andet sikre en bedre dyrevelfærd og en mere bæredygtig produktion ved at købe flere produkter, der er certificerede af miljøorganisationer.
Det er ikke første gang, at Lidl ændrer sit sortiment for at møde efterspørgsel etiske og miljørigtige fødevarer. I 2015 besluttede den tysk-ejede kæde sig for at fjerne buræg fra hylderne.
Supermarkeder skændes om ministers mærkeholdning
Bag om dyrevelfærdsmærket: Fra kontrollør til køledisk
98 Lidl-butikker slipper kontanterne med Swipp
Lidl-direktør: "Vi er klar på aftrækkeren"