Detailsalget steg en anelse i maj - afspejler fremgang i alle varegrupper

Salget af andre forbrugsvarer og fødevarer og andre dagligvarer steg med henholdsvis 0,4 pct. og 0,2 pct. 
"Det virker ikke oplagt, at vi skulle blive endnu mere triste og uvillige til at bruge penge," vurderer chefanalytiker ved Danske Bank Louise Aggerstrøm Hansen. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.
"Det virker ikke oplagt, at vi skulle blive endnu mere triste og uvillige til at bruge penge," vurderer chefanalytiker ved Danske Bank Louise Aggerstrøm Hansen. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.
AF MARKETWIRE & SIMONE SCHEUER-HANSEN

Detailsalget i Danmark steg i maj med 0,5 pct. set mod måneden før.

Det viser tal fra Danmarks Statistik, der på månedsbasis er renset for prisudvikling og normale sæsonudsving.

”Stigningen afspejler fremgang i alle varegrupper. Varegruppen beklædning mv. steg mest med en fremgang på 2,0 pct., mens salget af andre forbrugsvarer og fødevarer og andre dagligvarer steg med hhv. 0,4 pct. og 0,2 pct.,” skriver Danmarks Statistik.

Dermed er der ingen tegn på, at den lavere inflation og høje lønvækst har fået danskerne til at bruge flere penge i detailhandlen, skriver Dansk Erhvervs seniorøkonom Kristian Skriver.

”Den svage udvikling i detailsalget afspejler at danskerne stadig er pessimistiske. Det ses i forbrugertilliden, der fortsat er negativ,” skriver Kristian Skriver efter detailsalgsopgørelsen.

Louise Aggerstrøm Hansen, chefanalytiker og privatøkonom ved Danske Bank, ser ”vækst, men afdæmpet vækst”, skriver hun i en analyse:

”Selv om vi havde den største fremgang i reallønnen siden midten af 80’erne, og beskæftigelsen bliver ved med at stige, har vi altså, som vi ser det, ikke fået noget forbrugsboom. Godt nok stiger reallønnen, men den er stadig lavere end i 2021, og for flertallet er det svært rigtig at glæde sig, når man ser på målingerne.”

”Det er nu god grund til håb for butikkerne her i år og til næste år. Folks indkomst stiger, og det virker ikke oplagt, at vi skulle blive endnu mere triste og uvillige til at bruge penge,” skriver Louise Aggerstrøm Hansen videre i sin analyse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også