Nu sås der tvivl om vildende påstande og brud på regler for forbrugerbeskyttelse i britiske supermarkeders bageriafdelinger.
Det er kampagnegruppen Real Bread Campaign, som har indsendt en klage over handelsstandarderne til Oxfordshire County Councils om, hvordan fire store britiske supermarkeder Sainsbury’s, Tesco, Lidl og Co-op markedsfører deres bageriprodukter. Det skriver det britiske medie The Guardian.
Sainsbury’s bagerafdeling kalder sine bagerprodukter for ”frisklavet hver dag” og ”friskbagt brød”. Supermarkedskæden er gået fra at bage sit brød fra bunden til at bage sit brød andre steder end i supermarkedet i en ny ”bake-off-model”, hvilket kampagnegruppen kritiserer, fordi at ”påstandene i stigende grad ikke er repræsentative for virksomhedens bagerier i butikkerne generelt”.
Lignende klager har kampagnegruppen indsendt om Tesco, Lidl og Co-op, hvor gruppen blandt andet anklager Tesco for vildledende påstande, herunder at sige ”bagt med ekspertise i butikken siden 1968” og ”bager frisk fra vores ovne hver dag” på emballage, butiksudstillinger og online.
Men ifølge kampagnegruppen bruger Tesco sådan markedsføring i butikker, hvor der ikke er friskbagt brød fra bunden i butikken, hvor der ikke kræves bageekspertise, og i butikker, der ikke eksisterede siden 1968.
”I nogle butikker, hvor vi ikke har plads til at bage alt fra bunden, arbejder vi tæt sammen med vores bagerileverandører, som tilbereder dejen til os, som uddannede kolleger bager hver dag i butikken. Skiltningen, vi bruger i hver enkelt butik, afspejler de forskellige måder, vi tilbereder brød på, og vores tilgang er aftalt med vores primære handelsstandarder,” forklarer en talsmand fra Tesco til The Guardian.
Reglerne er til for at beskytte forbrugerne mod forkerte beskrevne eller præsenterede fødevarer, skriver det britiske medie.