Supermarkedskæden Spar fylder 70 år og fejrer fødselsdagen med en ny plan fra kædens direktør, Esben Keller: En plan om fremtidssikring af kæden.
Til Dagligvarehandlen fortæller han, at det handler om at finde en balance mellem tradition og modernisering, hvor positionen fra det mere traditionelle skal flyttes til det mere moderne. ”En revitalisering,” som Esben Keller formulerer det.
”Vi vil være tydelige omkring, at Spar er en lokal købmandsbutik – men at det samtidig er et moderne supermarked. Vi har fuldt sortiment, så kunderne kan få alt, hvad de skal bruge. Det skal vi være bedre til at kommunikere. Spar har allerede et kvalitetsstempel i forhold til butikker, varer og købmænd, hvilket er noget, vi bestemt ikke skal give slip på. Det er dna’et og hjertet i Spar. Men derfor kan vi godt forandre os og revitalisere kæden. Vi kigger på sortiment og kommunikation,” siger han til Dagligvarehandlen.
Samtidig slår Esben Keller på, at der er stort potentiale for kæden, der har vundet markedsandele og løftet omsætningen med 23 pct. de seneste fem år.
Spar er en del af Dagrofa-koncernen, der ligeledes rummer Meny, Let-Køb og Min Købmand.