Vedvarende efterspørgsel og faldende fødevarepriser gav i årets første kvartal medvind for den canadiske detailkoncern Loblaw, der i november fik den tidligere Salling Group-topchef Per Bank ved rorpinden.
Resultatet var en stigende omsætning og overskud for kvartalet sammenlignet med samme kvartal sidste år. Nærmere specifikt udgjorde omsætningen for kvartalet ifølge det canadiske medie Global News 13,58 mia. canadiske dollars svarende til godt 69 mia. kr.
Ifølge Reuters forblev salget af dagligvarer i kvartalet på et stabilt niveau, og Loblaw nød videre godt af stigende efterspørgsel på koncernen private label-produkter i en tid, hvor forbrugerne fortsat downtrader.
Som følge af de gode kvartalsresultater hæver Loblaw sit kvartalsmæssige udbytte med 15 pct. til 51,3 cent per aktie fra 44,6 før.
Kommer oven på vækstår
Loblaw præsenterede tilbage i februar det første årsregnskab med Per Bank i spidsen.
Koncernen voksede i året på toplinjen med 5,4 pct. til 59,5 mia. canadiske dollars eller det, der svarer til 305,7 mia. kr. Årsresultatet før skat endte i niveauet 2,9 mia. amerikanske dollars, hvilket svarer til 14,9 mia. kr.
2024 bliver dog det første fulde regnskabsår under ledelse af den tidligere Salling Group-topchef.
Loblaw blev stiftet i Toronto i 1919 og er Canadas største aktør på dagligvaremarkedet med over 1000 butikker og 220.000 ansatte.