Omsætningen skal bankes i vejret i Coops lavpriskæde 365discount, og det er en opgave, der skal løftes i samtlige godt 360 butikker i kæden.
Det siger direktør for 365discount, Michael Tilsted, i et interview til B.T. om den øgede konkurrence og priskamp på dagligvaremarkedet.
”Vi er en kæde, som har alt for lav en omsætning per butik, og det er også en del af årsagen til, at vi ikke har sorte tal på bunden. Så vi skal sælge nogle flere varer,” siger Michael Tilsted.
Ambitionen er at hæve kædens omsætning med 10 pct. i år., hvilket bl.a. skal ske gennem nye tiltag i sortimentet og ved at skrue op for salgsbudskabet i butikkerne, siger kædedirektøren, der spår, at 2024 bliver endnu et år med hård priskamp og lav indtjening i dagligvarekæderne.
Trecifret milliontab
Satsningen på 365discount-kæden er en del af Coops nye strategi, Fremtidens Coop, og en storstilet, dyr investering for dagligvarekoncernen.
Kæden havde i 2022 et underskud på 651 mio. kr., hvilket var en væsentlig forklaring på, at Coop kom ud med historisk stort underskud på 628 mio. kr.
I år forventer kæden et nyt underskud, men ambitionen er at ramme break even i 2025 og tjene penge året efter, har Michael Tilsted tidligere fortalt til DetailWatch.
”Der har jeg en vigtig opgave i at sikre, at vi får tiltrukket nogle flere kunder til vores butikker, og at de kunder, der kommer i vores butikker, lægger nogle flere varer i kurven,” lød det.