Den svenske discountkæde Willys med over 200 butikker i Sverige er gået i offensiven op mod jul og forsøger nu via annoncering i danske medier at tiltrække kunder til at handle på den anden side af Øresund.
Annonceringen sker bl.a. i Ekstra Bladet, der er et af de mest besøgte onlinemedier i Danmark. Willys kommunikationschef Johanna Eurén bekræfter til Dagligvarehandlen, at afsenderen for annoncen er enten shoppingcentrene Mobilia eller Emporia i Malmø, hvor Willys blandt andet har butikker.
I det seneste år har en svag svensk krone, der i skrivende stund er omkring 35 pct. lavere end den danske, gjort det attraktivt for særligt beboere i Nordsjælland og Hovedstadsområdet at tage en tur over den dansk-svenske grænse. Også en fødevaremoms på 12 pct., der altså er betragteligt lavere end den danske, har været et godt argument.
Ifølge Willys kommunikationschef mærker discountkæden også flere dansktalende i butikkerne end tidligere, særligt i Malmø og Helsingborg.
”Det har vi set i relativ lang tid, primært knyttet til den svage svenske krone. Før i tiden handlede de danske kunder især varer som slik, konfekture og chokolade, men også en del glutenfrit. Nu handler de mere generelt med undtagelse af dybfrost, kød og frugt og grønt,” siger Johanna Eurén til Dagligvarehandlen.
I Danmark er discountkæder som Netto, Rema 1000 og Coop-kæden 365discount også i fuld gang med at positionere sig i kampen om kunderne. Det sker bl.a. via brandtilbud på smør, flæskesteg, juleøl og andre produkter til julebordet.
Willys er en del af den svenske dagligvarekoncern Axfood, der i 2022 omsatte for 73,5 mia. svenske kr., svarende til omkring 48 mia. danske kr.
(Denne artikel er leveret af FødevareWatch’ søstermedie, DetailWatch)